استفاده از باکتری روده ورزشکاران نخبه به عنوان مکمل پروبیوتیک!

به گزارش سیناپرس و به نقل از ایسنا، یک آمار معمولی در مورد چرخه بازیکنان بیسبال می‌گوید که برای هر بازیکنی که در لیست لیگ اصلی بیسبال قرار دارد، تقریبا 1000 ورزشکار دیگر از طریق دبیرستان، کالج، نیمه حرفه‌ای و لیگ‌های کوچک رقابت می‌کنند.

بنابراین ورزشکارانی که در سطوح بالا و تیم‌های مطرح بازی می‌کنند نخبه هستند. ورزشکاران نخبه واقعا خاص هستند؛ آنها می‌توانند چیزهایی را که دیگران نمی‌توانند انجام دهند را انجام دهند.

جالب اینجاست که برخی از باکتری‌های مفید ورزشکاران نخبه را می‌توان استخراج و به مکمل‌های غذایی اضافه کرد و برای مصرف عموم مردم توزیع کرد! بدین ترتیب می‌توان نیروی بدن را در سطح عام جامعه افزایش داد.

یک پروژه تحقیقاتی در دانشگاه "هاروارد" در حال تلاش برای شناسایی و جداسازی باکتری‌های مفید از دستگاه گوارش ورزشکاران نخبه است تا این باکتری‌ها را به مکمل‌های تجاری پروبیوتیک تبدیل کند.

میکروبیوم‌های بازیکنان نخبه (اکوسیستم روده‌های آنان) ممکن است انواع باکتری‌های برتر و خاص را تولید کند که به عبارت بهتر، به عملکرد ورزشی کمک می‌کند.

میکروبیوم

ریزاندامگان همزیست یا ریزسازوارگان همزیست (Micribiome) به معنای کلی و فراگیر زیست‌بوم ریزاندامگان، همه ژن‌ها و توده یاخته‌های ریزاندامگان با در نظر نگرفتن سرده و گونه‌ آنها، مستقر در یک بخش ویژه را گویند.

ریزاندامگان همزیست، رابطه همزیستی با جانور میزبان دارند. این به این معنی است که این ریزاندامگان هم می‌توانند همسفره باشند، هم بیماری‌زا.

مثلاً به تمامی باکتری‌ها، قارچ‌ها و دیگر انواع میکروب‌هایی که بطور بومی در پوست انسان زندگی می‌کنند، میکروبیوم پوست می‌گویند.

بزرگترین میکروبیوم بدن انسان، میکروبیوم دستگاه گوارش تحتانی و بطور خاص روده بزرگ می‌باشد. این اصطلاح گرچه بیشتر در پزشکی بکار رفته است، ولی در دیگر شاخه‌های علم میکروب شناسی نیز معتبر است.

پروبیوتیک

روده انسان حاوی انواع مختلفی از باکتری‌ها است. بسیاری از این باکتری‌ها برای گوارش بهینه غذا مفیدند. دسته‌ای از این باکتری‌ها که به باکتری‌های پروبیوتیک معروف هستند، علاوه بر کمک به گوارش، مولکول‌های پیچیده و ترکیباتی مانند ویتامین‌ها و آنتی بیوتیک‌های مختلف را تولید می‌کنند که برای بدن مفید می‌باشد. منبع باکتری‌های پروبیوتیک لبنیات و میوه‌ها هستند.

اداره غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد(FAD)  و سازمان بهداشت جهانی (WHO)، پروبیوتیک را این گونه تعریف می‌کند:

"پروبیوتیک‌ها میکرو ارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که مصرف کافی آنها سبب نمایان شدن اثرات سلامت بخش در بدن میزبان می‌شود."

 بر این اساس، باکتری‌های پروبیوتیک موجود در محصولات خوراکی، نه تنها باید دارای مشخصه‌های عملکردی و سودمند برای سلامتی انسان باشند بلکه بایستی از قابلیت ماندگاری در دستگاه گوارش هم برخوردار باشند.

این ویژگی‌ها شامل رشد و بقای ارگانیسم‌ها در روند تولید محصول، نگهداری و پس از مصرف حین انتقال از معده به روده است.

پروبیوتیک‌ها بر تعادل باکتری‌های مفید و مضر روده تاثیر می‌گذارند و این تعادل را به نفع افزایش جمعیت باکتری‌های مفید تغییر می‌دهند. در حقیقت پروبیوتیک‌ها از همین طریق اثرات سلامت بخش خود را در بدن انسان القا می‌کنند.

دوز پروبیوتیک مصرف شده عامل مهمی است که بر تراکم میکروارگانیسم‌های موجود در بخش‌های مختلف دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارد. پروبیوتیک‌ها همچنین قادرند اختلالات میکروبیوم‌های روده، پس از درمان آنتی‌بیوتیکی را به حداقل برسانند.

از "جاناتان شیمن"، عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه "هاروارد" خواسته شد تا این تحقیق را انجام دهد، که در آزمایشگاه "کلیسای جورج" در موسسه "ویس" هاروارد برای مهندسی الهام گرفته از زیست شناسی توسعه داده شده است.

"شیمن" گفت: پروبیوتیک‌های فعلی از محیط زیست، حیوانات و انسان‌ها به دست می‌آیند، اما من می‌توانم کاملا تضمین کنم که تا به حال هرگز از ورزشکاران نخبه، افراد مناسب و سالم در جهان جدا نشده‌اند. این چیزی است که ما قصد انجام آن را داریم. ما به دنبال شناسایی نامزدهای جدید پروبیوتیک برای برنامه‌های جدید هستیم.

مدت زمان زیادی است که علم واقف است که باکتری در روده یا دستگاه گوارش، متابولیسم انرژی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و همچنین ممکن است در فرایندهای مختلف فیزیولوژیکی مانند عملکرد سیستم ایمنی بدن و وظایف عصبی نقش داشته باشد.

تیم "هاروارد" امیدوار است که جداسازی باکتری‌های مفید ورزشکاران نخبه بتواند میکروبیوم روده دیگر افراد را افزایش دهد و منجر به بهبود سلامتی به طور کلی شود.

در یک آزمایش اولیه، محققان نمونه‌های مدفوع را به صورت روزانه از 20 ورزشکار شرکت کننده در ماراتن 2015 بوستون، یک هفته قبل و یک هفته بعد از مسابقه، جمع آوری کردند.

آنها ژنوم باکتری‌های نمونه‌های مدفوع را بررسی و صفات خاصی را شناسایی کردند. به عنوان مثال، آنها حداقل یک نوع باکتری را کشف کردند که اسید لاکتیک را به طور موثرتر تجزیه می‌کند.

از آنجایی که افزایش اسید لاکتیک می‌تواند باعث خستگی و درد عضلانی شود، این نوع باکتری است که به طور بالقوه در پروبیوتیک مفید می‌باشد.

اگر همه چیز خوب پیش رود، این باکتری‌های سودمند راه خود را به مکمل‌های تغذیه‌ای تجاری می‌یابند.

"شیمن" می‌گوید: صنعت پروبیوتیک یک بازار 60 میلیارد دلاری است. اساسا شما می‌توانید از باکتری‌های مفید خاص را جدا کرده و آنها را به مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و یا مکمل‌ها اضافه کنید. آنها می‌توانند به ماست، چای، کپسول یا آدامس نیز اضافه شوند.

این تیم تحقیقاتی در راستای تجاری‌سازی یافته‌های خود، ممکن است طی سال جاری شرکتی با نام "Fitbiomics" را تاسیس کند.

"شیمن" گفت: اساسنامه موسسه "ویس" سعی دارد علوم پایه را به دنیای واقعی منتقل کند.

این پژوهش در دویست و پنجاه و چهارمین نشست و نمایشگاه ملی انجمن شیمی آمریکا ارائه شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا