سند توسعه و چشم انداز زیست شناسی کشور در دست تدوین است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، علیرضا ساری روز چهارشنبه در سومین کنفرانس ملی علوم جانوری در دانشگاه شهرکرد، شناساندن علم زیست شناسی و علوم مرتبط به جامعه مردمی، کارشناسان و مدیران، کمک به طرح های تحقیقاتی و پژوهشی زیست شناسان و بهره گیری از نتایج این پژوهش ها، تهیه میوه و غذای سالم، حفظ سلامت جسم، روح و روان و حفاظت از تنوع زیستی و بهره برداری از آن را از اهداف این سند برشمرد.

وی درباره زمان تدوین این سند بیان کرد: با توجه به این که زیست شناسی نوعی علم مادر به شمار می رود و علوم دیگری نظیر شیمی، ژنتیک، علوم گیاهی، جانوری، سلولی و مولکولی و محیط زیست را نیز در بر می گیرد، تدوین این سند اقدامی زمانبر است.
ساری تصریح کرد: برای تدوین سند توسعه و چشم انداز علم زیست شناسی کشور نشست هایی با دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شده است.
وی سفرهای استانی، برگزاری نشست های تخصصی با روسا و معاونان دانشگاه ها، راه اندازی 2 شاخه دانشجویی و دبیری زیست شناسی و چاپ مجلات تخصصی را از دیگر اقدامات انجمن زیست شناسی ایران در یک دهه اخیر عنوان کرد.
ساری ادامه داد: البته با وجود گام های بلندی که در حمایت از علم زیست شناسی برداشته شده است، برخی از شاخه های این رشته مغفول مانده است.
وی بیان کرد: با بهره گیری بیشتر ازعلوم زیست شناسی، ترکیبات دارویی جدیدی می توان از گونه های جانوری دریایی در کشور تولید کرد که هزاران برابر از داروی مرفین مسکن تر است و تبعات منفی ندارد.
ساری عدم ارتباط دانشکده ها و استقلال عمل واحدهای آموزشی مرتبط با علوم زیستی را از دیگر موانع توسعه در این علم عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، سومین کنفرانس ملی علوم جانوری با حضور چهره ماندگار زیست شناسی و پژوهشگر نمونه زن کشور در سال 84 به مدت 2 روز در دانشکده کشاورزی دانشگاه شهرکرد برگزار می شود.