ایجاد فضایی تعاملی میان نخبگان دانشگاهی و مسئولین

در ابتدای نشست دکتر سعید سهراب پور، مشاور عالی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس کنفرانس درباره ماهیت کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی گفت: این کنفرانس، کاملا تخصصی وچندرشته ای است. برای اولین بار است که در کشور ما این کنفرانس برگزار می شود و در کشورهای دیگر، کنفرانس های این چنینی بیشتر برگزار می شوند.

سهراب پور درباره هدف برگزاری اینگونه کنفرانس ها گفت: با توجه به بحران ها و چالش هایی که هر کشوری دارد، هدف این کنفرانس ها (که ترکیب رشته های علمی در جهت بهبود عملکرد دولت و رفع چالش ها است) تعریف می شود. به همین منظور ما از همه متخصصان کشور چه دانشگاهی و چه دولتی در دو عرصه داخلی و بین المللی دعوت به همکاری کرده ایم. باز هم تاکید می کنم، هدف ما ایجاد فضایی تعاملی برای نخبگان دانشگاهی و مسئولین است.

سهراب پور درباره همکاری با کشورهای دیگر در این زمینه افزود: این درست است که کشورهای دیگر از نظر پیشبرد این کنفرانس ها از ما جلوترند و می توانیم از دستاوردها و تجربیات آنها استفاده کنیم، اما فراموش نکنیم که هر کشوری خصوصیات و ویژگی های مخصوص به خود را دارد. ما باید در استفاده از این تجربیات به ویژگی های بومی کشورمان توجه کنیم.

ایشان خاطر نشان کرد: برای استفاده کارآمد از این حوزه (چند رشته ای) و حل چالش های کشور مثل بحران آب، محیط زیست، فقر و بیکاری، باید شبکه ای از متخصصان رشته های مختلف چه داخل کشور و چه خارج از کشور تشکیل و درکل، فضایی برای تعامل نخبگان و کارشناسان فراهم شود.

رئیس کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی درباره اهداف این کنفرانس گفت: علاوه بر شبکه سازی نخبگان و کارشناسان، این کنفرانس اهداف مهم و حیاتی از جمله جهت دهی و انسجام بخشی به عملکرد این کارشناسان برای حل مشکلات کشور، تقویت نظریه پردازی و تولید دانش بومی (دانشی که متناسب با خصوصیات ایران باشد)، ایجاد پیوند میان نظر و عمل (اجرایی کردن نظرات کارشناسان) و در نهایت دعوت از نخبگان خارجی و استفاده از تجربیات آن ها را دنبال می کند که همه این ها موجب افزایش کارآمدی دولت و حل بحران های کشور می شود.

مشاور عالی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در پایان سخنان خود بر نقش این کنفرانس در جهت بهبود سیاستگذاری ها و همچنین بر لزوم  گسترش ظرفیت دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: علاوه بر دانشگاه صنعتی شریف که از سال 1383 این کنفرانس ها را برگزار می کند، ما از دانشگاه های دیگری مثل تهران، علامه طباطبایی و بسیاری از پژوهشگاه های دولتی و خصوصی دعوت به همکاری کرده ایم. امیدوارم این کنفرانس ها در کشور ما ادامه دار باشد و شما اهالی قلم، در معرفی این کنفرانس نهایت تلاش خود را بکنید.

در ادامه مراسم، دکتر کیومرث اشتریان، دبیر کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک و دبیر علمی کنفرانس درباره اهداف بنیادین این کنفرانس گفت: یکی از مهم ترین اهداف ما، ایجاد عرصه عمومی گفتگو به معنای وجود فضایی است که نخبگان در آن به بحث و تبادل نظر درباره امور اجتماعی بپردازند. این عرصه عمومی باعث انباشت دانش در یک فرایند تاریخی می شود و در نهایت به بهبود کارآمدی دولت می انجامد.

اشتریان بر اهمیت تعامل کارشناسان و نخبگان تاکید کرد وگفت: انباشت دانش و افزایش کارآمدی دولت با گفتگوهای نیم بندی که در محافل خصوصی صورت می گیرد، اتفاق نمی افتد. تنها راه چاره، عرصه عمومی و گسترش آن است.

دبیر علمی کنفرانس در ادامه افزود: نخبگان دانشگاهی و کارشناسان به صورت جسته گریخته حرف هایی می زنند، اما این بحث ها زمانی نتیجه می دهد که منسجم شوند.ه دف این عرصه عمومی این است که تمام بحث ها و حرف ها را از حالت منازعات سیاسی صرف خارج و به آنها انضباط متودولوژیک دهد تا بتواند ما را به نتیجه مطلوب برساند. به عبارت کلی، سیاستگذاری عمومی می خواهد نق زدن های اجتماعی و سیاسی را سر و سامان دهد.

اشتریان درباره اهمیت وجود این نوع کنفرانس ها گفت: تا آنجا که سنت علوم سیاسی در ایران نشان داده، بحث بیشتر بر سر حوزه مشروعیت دولت ها و اعمال قدرت آنها به صورت کلان بوده و کمتر درباره مباحث کلان و چگونگی عملکرد دولت به صورت دانشگاهی کار شده است.

وی افزود: یکی از مهم ترین ابزار های اصلاح دولت، آزادی نظرات کارشناسی و مباحثه منظم و آزاد درباره نحوه سیاستگذاری عمومی است. اگر به عرصه عمومی توجه شود، امید است که بیشتر بحران های کشور ما مثل فقر و بیکاری نیز حل شود.

دبیر علمی کنفرانس سیاستگذاری عمومی درباره لزوم و اهمیت تعامل میان رشته ای برای حل مشکلات کشور گفت: روزگاری فکر می کردیم مشکلات و مسائل پزشکی جامعه تنها مربوط به پزشکان است، اما امروز باید این مسئله را باور کنیم که برای حل یک مسئله اجتماعی و سیاسی همه اندیشمندان حوزه های مرتبط باید باهم همکاری کنند. برای حل مسائل پزشکی، ما علاوه بر پزشکان، نیاز به روانشناسان، جامعه شناسان و مردم شناسان داریم. پس توجه به تعاملات میان رشته ای و ایجاد فضایی تعاملی برای کارشناسان از اهداف اصلی این کنفرانس است.

اشتریان در پایان سخنانشان درباره آینده این کنفرانس ها ابراز امیدواری کرد و گفت: توجه به بسیج اجتماعی در عرصه سیاستگذاری عمومی بسیار مهم است. ما باید علاوه بر دولت به مردم و نیروی مردمی هم توجه کنیم. خدا را شاکرم که این کنفرانس در ایران برای اولین بار برگزار می شود و امیدوارم هم مردم و هم اندیشمندان و نخبگان دانشگاهی از این کنفرانس ها استقبال کنند.

در بخش پایانی نشست نیز دکتر ملکی، دبیر اجرایی کنفرانس درباره امور اجرایی توضیحاتی ارائه داد و گفت: کنفرانس ما دارای 2 مرحله است؛ مرحله ارائه مقالات و مرحله برنامه ریزی پنل تخصصی که هر دوی این ها در جهت گسترش عرصه عمومی است. ما تاریخ 13 و 14 دی ماه را روز کنفرانس قرار دادیم. علاقه مندان می توانند آثار خود را از اول تا اواخر مهر ماه ارسال کنند.

ملکی افزود: بخش مقالات ما به سیاست گذاران و مدیران اجرایی بسیار کمک می کند و بخش پنل ما نیز زمینه گفتگو و ارتباط متقابل بین متخصصین کشور و مدیران اجرایی را ایجاد می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه شریف در پاسخ به سوال خبرنگار سیناپرس مبنی براینکه «چه اقداماتی در جهت همکاری با کشور های دیگر صورت گرفته» گفت: با توجه به این که اکثر کشورها در انجمن سیاست گذاری عمومی بین المللی عضو هستند، ما با بیشتر آنها از جمله مالزی و سنگاپور، کشورهای اروپایی، کانادا و آمریکای شمالی مذاکره کردیم و آنها هم استقبال کردند. انشاءالله اگر برخی موانع اجرایی رفع شود، می توانیم از حضور آن ها بهره ببریم.

دبیر اجرایی کنفرانس درباره اهمیت و نقش این کنفرانس ها گفت: جهانی شدن و گسترش اینترنت باعث شده کشورها در عرصه ملی و بین المللی باهم همکاری داشته باشند. کشورها نیاز دارند برای رفع مشکلات خود با یکدیگر تعامل کنند. این کنفرانس زمینه تعامل دوطرفه کشورها را فراهم می کند.

ملکی گفت: ما باید از دستاورد ها و تجربیات گذشته خود در زمینه سیاست گذاری عمومی و اجتماعی درس بگیریم؛ از آنها در جهت رفع مشکلات حیاتی کشور بهره ببریم. امیدوارم به این کنفرانس ها توجه شود و هم مردم، هم دانشگاهیان برای رفع مشکلات کشور با هم تعامل کنند.  

 

 

گزارش: حانیه محبی زاده

عکس ها: زهره سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا