DNA کد نشونده به ریسک ژنتیکی اختلالات روانی اشاره دارد

به گزارش سیناپرس به نقل از بنیان، طی یک دهه گذشته مطالعات ژنتیکی وسیعی برای شناسایی هزاران واریته ژنتیکی مرتبط با اختلالات ذهنی صورت گرفته است. اغلب این واریته های خطرناک درون نواحی کد نشونده وجود دارند(نواحی از DNA که پروتئینی را کد نمی کنند) و عملکرد آن ها در ایجاد بیماری ها به خوبی شناخته نشده است. برای درک این واریته ها نیاز به مطالعه یک به یک آن ها است که این امر خود بسیار مشکل است و در نتیجه باید به طریقی از تعداد آن ها کاسته شود تا مطالعه به صورت مفیدتری صورت گیرد.

محققین پزشکی Northwestern نشان داده اند که با ترسیم نواحی کروماتین باز در نورون های مشتق از سلول های بنیادی می توان نواحی DNA کد نشونده فعالی که حاوی مجموعه ای کلیدی از واریته های خطرناک روانی مربوط به بیماری هستند را شناسایی کرد.  در حالی که مدل ارائه شده در مورد شیزوفرنی است اما این امر می تواند برای سایر اختلالات ذهنی مانند اوتیسم و اختلالات دو قطبی نیز استفاده شود.

در این مطالعه محققین مدل جدید را برای آنالیز هزاران واریته مربوط به شیزوفرنی استفاده کردند و آن را به لیست کوچکی رساندند که مطالعه را راحت تر می ساخت. در ادامه آن ها از ابزار ویرایش ژنیCRISPR برای تغییر واریته خطرناک به واریته ای که با بیماری مرتبط نبود استفاده کردند و نشان دادند که این تغییر روی ارتباطات سلولی اثر دارد و نقشی را در تکوین عصبی بازی می کند.

در گذشته، این نواحی کد نشونده را junk DNA می نامیدند و تصور می شد که هیچ نقش عملکردی ندارند اما این تکنیک نشان می دهد که این نواحی می توانند روی خطر بیماری اثر بگذارند و اثر غیر مستقیمی روی نواحی واقعی کد کننده پروتئین بگذارند.