ورزش های پر برخورد ساختار و عملکرد مغز را تغییر می دهند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، اسکن های مغزی نشان دادند که این تغییرات به ویژه در ورزش هایی مشخص می شود که بیشترین خطر برخورد بدنی را دارند.

'ناتان چرچیل' پژوهشگر ارشد این مطالعه و محقق پسا دکترا در برنامه تحقیق عصب شناسی در بیمارستان سنت مایکل در تورنتو گفت: نگرانی های روزافزونی در مورد مخاطرات برخورد و تصادم در ورزش وجود دارد. با این وجود، تاکنون محور توجه بیشتر تحقیقات بر ورزشکاران حرفه ای بازنشسته ای بوده است که دهها سال تجربه اصابت ضربه به سر در ورزش داشتند و اطلاعاتی در مورد عواقب برخوردهای مکرر میان ورزشکاران جوان و فعال و ضربه به سر آنها در دست نیست.
چرچیل گفت: در این مطالعه جدید محققان متوجه با تحقیق روی 65 دانشجوی ورزشکار، متوجه تفاوت هایی در مغز افرادی شدند که در ورزش های پر برخورد فعال بودند، اما این تفاوت ها در مغز افرادی که ورزش های بدون برخورد انجام می دادند، مشاهده نشد.
براساس یافته محققان، شرکت کنندگان در ورزش هایی با سطوح بالاتر برخورد، علائمی از کاهش فعالیت در مناطق مغزی دخیل در بینایی و عملکرد حرکتی داشتند.
در این مطالعه تغییراتی نیز در مواد شیمیایی مغز برخی از ورزشکاران مشاهده شد که معمولا با ضربه مغزی و آسیب مغزی مرتبط هستند. این تفاوت ها شامل تغییراتی در ساختار ماده سفید مغز است، فیبرهایی که بخش های مختلف مغز را به هم مرتبط می کند و به آنها اجازه می دهد که با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
محققان یافته های جدید را گامی در جهت درک پیامدهای درازمدت برخوردهای مکرر به سر دانستند که می تواند به درک بهتر این موضوع کمک کند که چرا برخی از ورزشکاران در ورزش های پر برخورد به مشکلات قابل توجهی در سلامتی مبتلا می شوند.
با این همه، یک کارشناس اورژانش خاطرنشان کرد که مغز می تواند خود را ترمیم کند و تغییرات مشاهده شده در این مطالعه آنقدر کوچک است که حتی علائمی ایجاد نمی کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا