باکتری ها در خدمت تهیه سوخت زیستی

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، محققان دانشگاه کالیفرنیا در آمریکا که این باکتری ها را ابداع کرده اند، می گویند: این باکتری های به اصطلاح سایبورگی اسید استیک تولید می کنند، ماده ای شیمیایی که می توان آن را به سوخت و پلاستیک تبدیل کرد.
در آزمایش های انجام شده، مشخص شد که این باکتری ها در قیاس با گیاهان کارایی بسیار بیشتری در جذب نور خورشید دارند.
دانشمندان از سال ها قبل تلاش می کنند که راهکاری را جایگزین فتوسنتز کنند.
در طبیعت، رنگدانه سبز کلروفیل کلید فتوسنتز به شمار می رود و به گیاهان کمک می کند تا دی اکسید کربن و آب را با استفاده از نور خورشید، به اکسیژن و گلوکز تبدیل کنند.
اما این روند از نظر محققان نسبتا ناکارامد است و برای اغلب سیستم های مصنوعی هم که تاکنون ابداع شده است، مشکل بزرگی به شمار می رود.
بر این اساس محققان دانشگاه کالیفرنیا در فرایندی جدید، تجهیز باکتری ها را با 'پنل های خورشیدی' مد نظر قرار دادند.
آنها متوجه شدند که برخی باگ ها (باکتری ها) سازوکاری طبیعی برای دفاع از خود در برابر کادمیوم، جیوه یا سرب برخوردارند که به آنها امکان می دهد فلز سنگین را به کریستال های سولفید آن فلز تبدیل کنند که پس از چند روز به صورت نیمه رساناهای کوچک کریستالی بر سطح باکتری انباشته می شوند.
این باکتری های جدید تقویت شده از دی اکسید کربن، آب و نور، اسید استیک -اساسا سرکه – تولید می کنند و بازدهی آنها تقریبا 80 درصدی است که چهار برابر بازدهی پنل های خورشیدی متعارف و بیش از شش برابر کلروفیل است.
به گفته محققان، استفاده از این باکتری ها برای استحصال انرژی سبز از منابع بیولوژیکی مزایایی بر دیگر تکنیک ها دارد.
سایر روش های فتوسنتز مصنوعی به الکترودهای جامد گران قیمت نیاز دارند.
اما برای فرایند فعالیت باگ سایبورگی تنها به خمره های بزرگ حاوی یک مایع نیاز است که در نور خورشید قرار داده می شوند؛ همچنین این باکتری ها خود تکثیر شونده و خود بازسازی کننده هستند که باعث می شوند این فناوری به طور بالقوه یک تکنولوژی با ضایعات کم باشد.
این مطالعه در نشست انجمن شیمی آمریکا در واشنگتن ارائه شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا