تامین محصولات غذایی با فناوری زیستی تا سال ۱۴۰۴

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر خوش خلق سیما در ابتدای کارگاه آموزشی پدافند غیرعامل زیستی، به تاریخچه تاسیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی از سال ۷۸ تا کنون، دستاوردها و راه اندازی مدیریت بیوتکنولوژی در مناطق مختلف کشور اشاره کرد و افزود: بعد از تاسیس پژوهشکده، از سال ۷۸ تا ۸۳، فراهم کردن زیرساخت های پژوهشکده مدنظر قرار گرفت. گام بعدی، گسترش فعالیت های پژوهشکده به سایر مناطق کشور بود و در همین راستا، مدیریت بیوتکنولوژی در مناطقی مانند تبریز، رشت، اصفهان و مشهد ایجاد شد.

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی همچنین از ارتقای پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی به پژوهشگاه تا اواسط پاییز امسال در قالب مراسم ویژه خبر داد و گفت: دستیابی به فناوری های زیستی در منطقه با اختصاص ۳ درصد از سهم بازار جهانی، تحقق رتبه نخست در حوزه زیست فناوری در منطقه و تامین امنیت مواد غذایی با کاشت محصولات تراریخته به میزان ۱۰ درصدِ زمین های زیرکشت ایران تا سال ۱۴۰۴ از جمله ماموریت های محوله به پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی است.

خوش خلق سیما با بیان اینکه باید با استفاده از فناوری های زیستی تا سال ۱۴۰۴ بتوانیم محصولات غذایی را در کشور تامین کنیم، تصریح کرد: یکی از مشکلات باغات ما این است که نهال های ما، نهال های سالمی نیستند اما محققان ما در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، محققان ما نهال ها را از طریق کشت بافت، سالم سازی می کنند و به کشاورزان معرفی می نمایند.

وی افزود: یکی از دستاورهای پژوهشکده، چرخه تولید مینی تیوبرسیب زمینی است که کشور را از واردات ۲۴ میلیون دلار بی نیاز و در این زمینه خودکفا کرده و شرکت های دانش بنیان از دستاوردهای پژوهشکده در این حوزه استفاده می کنند.

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی درباره گردش مالی بازار جهانی در عرصه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: گردش مالی در حوزه کشاورزی، بیشتر در عرصه محصولات تراریخته خود را نشان می دهد که در دنیا این گردش مالی، بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار است اما کشور ما نتوانسته در این زمینه سهم قابل توجهی حتی در بازار داخلی به خود اختصاص دهد.

وی با اشاره به رشد مهندسی ژنتیک در دنیا و نقش آن در عرصه اقتصاد مقاومتی از طریق افزایش تولید، به دستاوردهای پژوهشکده درخصوص برنج تراریخته و پنبه تراریخته اشاره و عنوان کرد: مبارزه با کرم ساقه خوار برنج از طریق سموم خطرناک، باعث آلوده شدن گیاه و محیط زیست می شود و از این رو، یکی از اقدامات پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، برای حفظ محیط زیست و سلامت مردم، تولید محصولات تراریخته برنج است. همچنین ورود پنبه تراریخته برای مبارزه با آفات و سموم، در صورت کسب مجوز از کمیته تراریخته وزارت جهاد کشاورزی از دیگر دستاوردهای پژوهشکده است. این محصولات، کشاورزی ارزان را به دنیال خواهد داشت و جلوی واردات را خواهد گرفت.

وی با اشاره به اقدامات پژوهشکده در خصوص جلوگیری از اتلاف آب کشاورزی تصریح کرد: ما در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، در حال حاضر از اراضی که شوری آب بسیار بالا دارند و هیچ گیاه زراعی در آن رشد نمی کند، گیاهانی را می کاریم که به صورت وحشی در منابع طبیعی یافت می شود و ما آن را اهلی کرده و به صورت کشاورزی در آوردیم که ریاست جمهوری نیز از آن حمایت می کند. ما برای پرهیز از کم آبی در کشاورزی، متابولیت های گیاهان دارویی را در داخل آزمایشگاه، تولید و از اتلاف آب های کشاورزی جلوگیری می کنیم.

خوش خلق سیما گفت: از دیگر اقدامات پژوهشکده به منظور کاهش وابستگی به واردات و کمک به افزایش شرکت های دانش بنیان، و حمایت از کارآفرینان، تبدیل پسماندهای ضایعات کشاورزی به فرآورده های زیستی است. ما به آنزیم هایی دست پیدا کردیم و در حال حاضر تولیدات خود را وارد بازار می کنیم و بازار جهانی را به خود اختصاص خواهیم داد.

وی با اشاره به ارتباطات و تعاملات گسترده بین المللی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با کشورهایی مانند چین، استرالیا، آلمان و کره جنوبی گفت: انرژی هسته ای دنیا نیز با ما در حوزه کشاورزی قرارداد دارد. همچنین بکارگیری محققان زبده ایرانی در عرصه بیوتکنولوژی در دنیا و داخل کشور از جمله اقدامات پژوهشکده است.

ایجاد نگرانی و ترس از فناوری های زیستی، از مصادیق تهدیدات بالقوه بیوتروریسم است

دکتر بهزاد قره‌یاضی، رئیس امور تحقیقات و فناوری سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز طی سخنانی در این کارگاه اظهار داشت: مفهوم اصلی تروریسم، هراس افکنی و ایجاد وحشت است و با اینکه در بسیاری موارد در جریان ترور با اهداف سیاسی، قتلی هم صورت می گیرد ولی هدف اصلی تروریست‌ها بیش از حذف فیزیکی دشمن، ایجاد رعب و وحشت و ناامنی روانی است.  استفاده داعش از شیوه های وحشیانه اعدام مثل سر بریدن یا سوزاندن و انعکاس جهانی تصاویر این جنایات در رسانه ها نشان می دهد هدف اصلی گروه های تروریستی از کاربرد شیوه های نامتعارف برای اعدام، ایجاد رعب و وحشت در مردم است.

وی تصریح کرد: منظور از بیوتروریسم هرگونه عملیاتی است که در آن از عوامل زیستی برای ایجاد وحشت استفاده می شود. در بیوتروریسم ممکن است از عوامل زیستی طبیعی یا مهندسی شده استفاده شود.

این متخصص مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی خاطرنشان کرد: از جمله علل توجه تروریست‌ها به استفاده از عوامل بیولوژیک، سهولت و ارزانی تولید و استفاده از آنها، هراس افکنی زیاد، عدم امکان ردیابی ساده و نداشتن عوامل مشهود – بعضا تا چند روز پس از انتشار –  و در نتیجه قربانی گرفتن تدریجی و در ادامه سریع آنهاست.

قره یاضی با بیان این که کاربرد عوامل زیستی در بیوتروریسم بیش از آن که جنبه نظامی داشته باشد با هدف ایجاد اضطراب و تشویش عمومی و تهدید امنیت ملی صورت می گیرد، اظهار داشت: امروزه با پیشرفت های مهندسی ژنتیک، امکانات فزاینده ای برای تروریست‌ها فراهم شده که استفاده از مهندسی ژنتیک در بی اثر کردن واکسن ها و مقاوم سازی عوامل بیماری زا به آنتی بیوتیک ها و عوامل ضد ویروس، تبدیل عوامل غیربیماری زا به بیماری زا، گسترش دامنه بیماری و سخت کردن شناسایی آنها از جمله روش های مورداستفاده در بیوتروریسم است.

وی تصریح کرد: آموزش مفاهیم و تربیت کارشناسان متبحر، مهارت در شناسایی و ردیابی سریع و خودکار (سه تا شش ساعت)، شناسایی ویژگی ها و مبدا عامل، شناسایی مناطق دارای قابلیت تهاجم و اتخاذ تدابیر لازم مانند تامین واکسن و سرم به میزان کافی و آمادگی برای رفع آلودگی، تقلیل و بلکه به صفر رساندن آثار تهاجم زیستی از جمله اقدامات پدافندی در مقابل تهدیدات بیوتروریستی است.

رییس انجمن ایمنی زیستی ایران با اشاره به هشدار حکیمانه رهبر معظم انقلاب که فرمودند «ملتی که دستش از علم تهی باشد باید خودش را آماده کند که دیگران بر او فرمانروایی کنند»،  بر ضرورت  شناخت علمی دقیق تهدیدات زیستی و راهکارهای مقابله با آنها تاکید کرد و گفت: با این همه، امکان استفاده جنایتکارانه از عوامل زیستی نباید باعث شود که از پیشرفت در حوزه علوم و فناوری های زیستی غافل شویم زیرا هرگونه محدودیت و عقب ماندگی در این حوزه، آسیب پذیری ما را در برابر تهدیدات و عملیات بیوتروریستی افزایش می دهد.

قره یاضی، مخالفت با تولید محصولات کشاورزی حاصل از مهندسی ژنتیک به رغم واردات گسترده این محصولات از خارج را تهدیدی برای ایمنی و امنیت غذایی کشور، عنوان و خاطرنشان کرد: عوام فریبی و ایجاد نگرانی و ترس بی دلیل از فناوری های زیستی، تحریف مفاهیم در حوزه بیوتروریسم و دامن زدن به شایعات و ادعاهای غیرواقعی در خصوص سلامت محصولات غذایی که باعث می شود مردم، دیگر تهدیدات واقعی را هم جدی نگیرند از مصادیق تهدیدات بالقوه بیوتروریسم است.

محققان بیوتکنولوژی از پایه های قدرت در امنیت مواد غذایی هستند

در ادامه سردار شعبانی طی سخنانی خطاب به اعضای پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی تصریح کرد: شما در تخصص و علم خودتان، بسیار عالی هستید اما آگاهی از مدیریت بحران و پدافند غیرعامل برای شما به عنوان سرمایه های انسانی مملکت، ضروری است.

معاون عملیات قرارگاه ثارالله خطاب به محققان پژوهشکده بیوتکنولوژی نیز گفت: شما از پایه های قدرت در بحث امنیت مواد غذایی و استقلال غذایی بوده اما در عین حال آسیب پذیر نیز هستید.

وی با بیان اینکه دانشکده پدافند غیرعامل از طرف دانشگاه جامع امام حسین، برای سازمان ها و دستگاه های خاص مانند پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با توجه به طیف تهدیدات مختلف، آموزش هایی را ارائه می کند، تصریح کرد: ما هدف گروه های تروریستی در فضای بیوتروریسم و در آستانه سرقت اطلاعات از سوی سایر کشورها هستیم با این حال، انصافا کشور ما امنیت بی نظیری داشته است اما اگر سایر کشورها، از جمله عراق، سوریه، افغانستان، حتی سوئیس، روسیه و آمریکا را ببینید، ناامنی در آنجا موج می زند و گروهک های تروریستی در پنج قاره فعال هستند.

سردار شعبانی با بیان اینکه هدف گروه های داعش، ایران و تهران است، از جلسه اخیر خود با فرمانده کل سپاه خبرداد و گفت: ما ۷۶ تاکتیک و شیوه های عملیاتی آنها را احصا کردیم و نتیجه گرفتیم که همه ما آسیب پذیر هستیم.

سردار شعبانی در خصوص اهمیت پیش بینی مدیریت بحران تصریح کرد: اخیرا از یکی از مراکز صنعت نفت در بوشهر بازدیدی داشتیم؛ جایی که ۱۸ میلیارد دلار روی زمین است. باید اندیشید اگر این سرمایه و یا بانک اطلاعات ژنتیک به عنوان یک سرمایه گران‌بهای دیگر از بین برود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین همچنین به حادثه تروریستی داعش در مجلس شورای اسلامی اشاره و تاکید کرد: آن قدر تروریست های داعش را تحت فشار قرار دادیم که کلافه شدند و خودشان را منفجر کردند اما به هر حال باید امنیت را بیشتر کنیم و در ترددهای افراد، سختگیری بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: با همه اینها در مراسم تحلیف، در همان فضایی که ترور انجام شد، مراسم را با امنیت کامل برگزار کردیم.

معاون عملیات قرارگاه ثارالله تهران بزرگ با اشاره به اینکه بحران امنیتی از ابتدای انقلاب تا کنون نداشتیم، اظهار داشت: ما مفاهیم «مدیریت بحران» و «مدیریت حادثه» را با یکدیگر خلط کرده ایم از این رو، حادثه پلاسکو، بحران محسوب نمی شود.

سردار شعبانی با اشاره به پیشرفت های ایران در عرصه سلول های بنیادی، هوافضا و کسب رتبه های برتر در میادین بین المللی، از دیپلماسی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه  و مواضع رئیس جمهوری در عرصه جهانی تقدیر کرد و گفت: رئیس جمهور ما به درستی می گوید با این ملت با زبان تهدید حرف نزنید و با زبان تکریم سخن بگویید.

وی با بیان اینکه مدیریت بحران یک علم است، در خصوص مفاهیم پدافند عامل و غیرعامل اظهار کرد: پدافند عامل، رویارویی مستقیم با دشمن به منظور دفع حمله و مخصوص نظامیان است اما پدافند غیرعامل، اقدامات غیرمسلحانه ای است که موجب افزایش بازدارندگی و کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل اقدامات نظامی دشمن می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین با بیان اینکه برای مصونیت سامانه ها در فضاهایی مانند پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، باید از پدافند غیرعامل بهره مند شویم، گفت: پدافند غیرعامل، یک اقدام نرم افزاری و کار محققان و پژوهشگرانی مانند شماست.

معاون عملیات قرارگاه ثارالله ضمن اشاره به مراحل مدیریت بحران در پدافند غیرعامل گفت: باید کاهش خسارت در اماکن و تاسیسات مدنظر قرار گیرد از این رو باید کاری کنیم که تهدید دشمن را به بازدارندگی برسانیم.

وی افزود: شما سرمایه این مملکت و امانتدار آن و یکی از صاحبان چهار علم بزرگ در دنیا، یعنی صنعت کشاورزی و بیوتکنولوژی هستید و در حوزه خودتان متخصص محسوب می شوید و ان‌شاءالله جمهوری اسلامی ایران، قدر شما را بداند.

ارتباط بیشتر دانشکده پدافند غیرعامل با محققان پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی

در حاشیه این کارگاه آموزشی، پاسدار امیراحمدی مدیر دوره های توانمندساز (عرضی) دانشکده پدافند غیرعامل دانشگاه جامع امام حسین نیز اظهار داشت: علم بیوتکنولوژی در سه دهه گذشته جزء پنج علم جهان به شمار می رود و این امر، خود اهمیت این علم را می رساند.

وی گفت: در راستای محافظت از ذخایر ژنتیکی، نیروی انسانی مجرب و مطالعات به دست آمده، نیاز مبرم به کار پدافند غیرعامل در پژوهشکده بیوتکنولوژی وجود دارد و دانشکده پدافند غیرعامل دانشگاه امام حسین (ع)، تمام سعی خود را جهت ارتباط بیشتر با محققان و دانشمندان پژوهشکده خواهد داشت.

مسئول آموزش پدافند غیرعامل دانشگاه امام حسین (ع) در پایان سخنان خود تصریح کرد: متاسفانه بعضی از خبرگزاری ها واژه های ناشایست برای روسای پژوهشکده بیوتکنولوژی به کار بردند که وظیفه ما را نسبت به محافظت از سرمایه های نیروی انسانی آن پژوهشکده بیشتر می نماید. این امر، یک کار پدافند غیرعامل است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، در  کارگاه آموزشی «پدافند غیرعامل زیستی» که با حضور سردار ناصر شعبانی، معاون عملیات قرارگاه ثارالله تهران بزرگ، سرهنگ سیدنصرت‌الله حسینی از فرماندهان مدافعان حرم در سوریه و جانشین دانشکده علوم پایه جهادی و یادگار هشت سال دفاع مقدس، برادر پاسدار علیرضا امیراحمدی، مسئول آموزش پدافند غیرعامل دانشگاه امام حسین (ع) و مدیر دوره های توانمندساز (عرضی) دانشکده پدافند غیرعامل دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دکتر قره یاضی، رئیس امور تحقیقات و فناوری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، دکتر نیراعظم خوش خلق سیما رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، اعضای هیات علمی و کارشناسان این پژوهشکده برگزار شد، اهمیت پدافند غیرعامل در زمینه بیوتکنولوژی کشاورزی تشریح شد.

همچنین قبل از برگزاری کارگاه آموزشی، سردار شعبانی و هیئت همراه وی، ضمن بازدید از دستاوردهای پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با دکتر نیراعظم خوش خلق سیما، رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی دیدار و گفت‌وگو کردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا