مولکولی جدید برای کمک به خودترمیمی قلب

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، محققان موسسه A*STAR's Genome و سیستم ملی دانشگاه بهداشت در سنگاپور بر اساس یافته جدید، به روش بالقوه ای برای تحریک سلول های قلبی به خود ترمیمی دست یافتند که می تواند به ابداع روش های ابتکاری برای درمان بیماری های قلبی منجر شود.

این محققان اسیدی را به نام ncRNA شناسایی کردند که باعث تنظیم ژن هایی می شود که توانایی سلول های قلبی را برای ترمیم و بازسازی کنترل می کنند. این RNA جدید که محققان آن را Singheart نام نهاده اند، می تواند برای درمان نارسایی قلب در آینده مورد هدف قرار گیرد.
برخلاف اغلب دیگر سلول های بدن انسان، سلول های قلبی توانایی خودترمیمی یا بازسازی موثر را ندارند و این موضوع حملات و نارسایی های قلبی را شدید و ناتوان کننده می کند. بیماری های قلبی و عروقی عامل مهم مرگ و میر در سراسر جهان به شمار می روند بطوریکه گمان می رود 17.7 میلیون نفر در سال 2015 بر اثر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی جان خود را از دست دادند.
در این پروژه، محققان از فناوری تک سلولی برای کشف الگوهای بیان ژن در قلب های سالم و بیمار استفاده کردند. محققان متوجه شدند که یک زیر مجموعه منحصر به فرد از سلول های قلب در قلب های بیمار برنامه های ژنی مربوط به تقسیم سلول های قلب را فعال می کند. علاوه بر این، محققان متوجه 'وقفه هایی' شدند که سلول های قلبی را از تقسیم شدن و در نتیجه خودترمیمی باز می دارد. هدف قرار دادن این 'وقفه ها' می تواند موجب ترمیم و بازسازی سلول های قلبی شود.
این تحقیق جدید گامی قابل توجه در جهت عملی شدن پتانسیل بازسازی کامل قلب است و نهایتا می تواند به درمان موثرتر بیماری های قلبی تبدیل شود.
این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.