یکه‌تازی مخابرات به قیمت ورشکستگی شرکت‌های خصوصی

عدم همکاری شرکت مخابرات با شرکت‌های اینترنتی بخش خصوصی هیچ‌گونه توجیه اقتصادی ندارد زیرا در نهایت باعث حذف این شرکت‌ها خواهد شد. اگرچه هنوز تمام مناطق کشور به فیبرنوری مجهز نشده‌اند اما با ارتقاء شبکهتلفن ثابت از کابل مسی به فیبرنوری، شرکت‌های اینترنتی (FCP) عملاً کارآیی ندارند و از صحنه حذف خواهند شد. این اتفاق از آن جهت رخ خواهد داد که شرکت مخابرات حق انحصاری ارائه فیبرنوری را در اختیار دارد.

بنابراین کاربران اینترنت تنها این گزینه را در اختیار دارند که از خدمات شرکت مخابرات ایران استفاده کنند که باتوجه به عدم رضایت بسیاری از آن‌ها نسبت به خدمات ارائه‌شده توسط شرکت مخابرات، این تصمیم علاوه بر شکایت شرکت‌های خصوصی، اعتراض کاربران را نیز در پی خواهد داشت.

شرکت‌های اینترنتی (FCP) می‌گویند که استفاده از شبکۀ فیبرنوری اقدام بسیار خوبی است که باید در ساخت‌وسازهای جدید لحاظ شود، اما این صحیح و عادلانه نیست که با منحصر کردن حق ارائۀ این شبکه تنها به شرکت مخابرات، امکان سرویس‌دهی از شرکت‌های دیگر سلب شود.

این شرکت‌ها خواستار شکسته‌شدن این انحصار هستند و ایجاد امکان استفاده از تجهیزات و کابینت‌های شرکت مخابرات ایران برای سرویس‌دهی اینترنت از طریق فیبرنوری را طلب می‌کنند.

از طرف دیگر شرکت مخابرات ایران که می‌تواند در چارچوب قوانین سازمان رگولاتوری، امکانات و تجهیزات خود را در اختیار شرکت‌های دیگر قرار ‌دهد، مدعی است که خود در این زمینه امکانات کمی دارد و در نتجه نمی‌تواند چیزی در اختیار شرکت‌های خصوصی قرار دهد.

برای شرکت‌های اینترنتی خصوصی نیز مجهز شدن به شبکه فیبرنوری به هیچ‌وجه اقدام به‌صرفه‌ای نیست چراکه تجهیزات این فناوری بسیار گران است و مشخص نیست که آیا شرکت مخابرات ایران آن را پشتیبانی می‌کند یا خیر؟

بعد از گذشت 7 سال از تصویب طرح انتقال فیبرنوری توسط دولت دهم، تا امروز همچنان بحث و جدل بر سر اجرایی شدن این طرح باقی است و تکلیف انحصار اپراتور سراسری فیبرنوری که به‌عنوان اپراتور چهارم شناخته می‌شود، هنوز مشخص نیست.

 

غزال غضنفری 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. مخابرات ایران یکی از مزخرف ترین و عقب مانده ترین شرکت های ارتباطی دنیاس
    یه هفته است اینترنت فیبر نوری سفارش دادم هنوز جواب نگرفتم کسی هم جوابگو نیست خاک تو سر مدیران مفت خورش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا