شناسایی مکانیسم سازگاری گیاهان در برابر استرس گرما

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، تنش گرمایی نتیجه سرما و یا گرمای شدید است که به گیاه آسیب می زند. با توجه به سیر صعودی دمای هوا بر اثر تغییر اوضاع اقلیمی که موجب افزایش آسیب به محصولات کشاورزی شده، شناسایی مکانیسم های تحمل گرما در گیاهان حائز اهمیت است.

'الیزابت ویرلینگ' متخصص بیولوژی مولکولی در دانشگاه ماساچوست امهرست گفت: یکی از جالب ترین یافته های ما، این حقیقت است که گیاهان قرار گرفته تحت تاثیر استرس دما، برای بقا و رهایی از این استرس، نه تنها لازم است پروتیین های جدیدی را تولید کنند بلکه باید این پروتیین ها را فورا بسازند.
وی افزود: در این مطالعه متوجه شدیم که تاخیر در انتقال پروتیین های جدید حتی به اندازه شش ساعت موجب جلوگیری از رشد و تکثیر مطلوب خواهد شد. ممکن است این گیاهان کاملا از بین نروند اما بدون سنتز سریع این پروتیین های جدید به شدت آسیب می بینند.
محققان با استفاده از روش های بیوشیمیایی و نسل بعدی توالی یابی، تغییرات در انتقال پروتیین و بیان ژن را در نوع وحشی گیاهان Arabidopsis و در انواع جهش یافته ای که توانایی خود را برای زنده ماندن در دمای بالا از دست داده اند، بررسی کردند.
این مطالعه نشان داد که ژن جهش یافته یک 'عامل انتقالی' را معرفی می کند، پروتیینی که تمام ارگانیسم ها برای سنتز سایر پروتیین ها به آن نیاز دارد.
محققان نوشتند که آنها اطلاعات بیشتری در مورد روند عمومی و جهانی انتقال پروتیین بدست آوردند و مطالعه آنها اولین مطاعه از این نوع است که به بررسی این جنبه از سنتز پروتیین می پردازد.