اهمیت ماموگرافی سالانه پس از 40 سالگی

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، مطالعات جدید محققان دانشگاه کلرادو نشان می‌دهد تعداد مرگ و میر ناشی از سرطان پستان در صورتی که ماموگرافی سالانه پس از 40 سالگی انجام شود، حدود 40 درصد کاهش می‌یابد. ماموگرافی سالانه پس از 40 سالگی، بهترین استراتژی برای جلوگیری از مرگ ناشی از سرطان پستان است.

مطالعات نشان می‌دهد با وجودیکه ماموگرافی سالانه مهمترین عامل در پیشگیری و درمان زودهنگام سرطان پستاناست، حدود نیمی از زنان بالای چهل سال و به طور میانگین هر دو سال یک بار ماموگرافی انجام می‌دهند.

به رشد کنترل نشده سلول های پوشش داخلی مجرای شیری یا لوبول، سرطان پستان گفته می شود. هر سینه از 15 تا 20 بخش به نام لوب تشکیل شده که به صورت خوشه ای در کنار هم قرار دارند. لوب ها مجموعه ای از غدد شیری هستند. هر لوب از بخش های کوچکتری به نام لوبول تشکیل شده است. سرطانی که از لوبول آغاز شود، سرطان لوبولار نامیده می شود. سرطان پستان در زنان شایع تر است، گرچه احتمال ابتلای مردان نیز به این سرطان وجود دارد.

وجود توده در هر ناحیه از پستان و زیر بغل، تورم در ناحیه زیر بغل، درد یا حساسیت، مسطح شدن یا فرو رفتگی در سطح پستان، هر گونه تغییر شکل، رنگ و اندازه، تغییر دمای پوست ناحیه پستان، تغییر شکل نوک و احساس فرورفتگی، خارش و سوزش در این ناحیه، ایجاد بثورات پوستی در ناحیه پستانو هر گونه ترشح روشن یا خونی از این ناحیه، از مهمترین علایم سرطان پستان هستند.

سرطان پشتان تهاجمی ترین نوع سرطان زنان در سراسر جهان است و 16 درصد آمار سرطان های زنان را به خود اختصاص می دهد. با توجه به پیشرفت علم، اکثر بیماران درمان می شوند و بدون کوچکترین تغییر به زندگی خود ادامه می دهند. امید به زندگی و حمایت خانواده، یکی از مهمترین عوامل موفقیت در درمان سرطان پستان است و در کشورهای توسعه یافته به دلیل فرهنگ سازی در زمینه تغذیه سالم و فعالیت مستمر بدنی، درمان با موفقیت بیشتری صورت می گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا