تسلیحات روباتیکی را ممنوع کنید

ایلان ماسک و مصطفی سلیمان که در رأس شرکتهای تسلا و گوگل قرار دارند نامه سرگشاده ای به سازمان ملل نوشته و از این نهاد جهانی خواسته اند توسعه و استفاده از فناوری تسلیحات خودکار را ممنوع اعلام کند تا بدین ترتیب از بروز جنگ جهانی سوم جلوگیری شود.

البته تنها این دو شخصیت مطرح دنیای فناوری نبوده اند که این نامه را به سازمان ملل نوشته اند بلکه شماری از رهبران دنیای فناوری و پیشتازان عرصه هوش مصنوعی در کنار ایلان ماسک و مصطفی سلیمان قرار گرفته اند. این افراد که شمارشان به 116 نفر می رسد متعلق به 26 کشور مختلف جهان بوده و حالا خواستار یکی از بزرگترین ممنوعیتها در سراسر دنیا شده اند.

سازمان ملل به تازگی رأی به آغاز گفتگوهای رسمی در زمینه چنین تسلیحاتی داده است. این فناوریها شامل پهپادها، تانکها و سایر ماشین آلات تسلیحاتی خودکار می شود. در عین حال گروهی از بنیانگذاران شرکتهای فعال در عرصه هوش مصنوعی و روباتیکی نامه ای به سازمان ملل ارسال کرده و طی آن وضع ممنوعیتهای لازم برای به کارگیری تسلیحات روباتیکی را خواستار شده اند که هم اکنون نیز به کار گرفته می شود.

این صاحبنظران هشدار جدی داده اند که توسعه و به کارگیری چنین فناوریهایی زمینه ساز آغاز بروز جنگی تمام عیار در زمین می شود. به گفته آنها همزمان با توسعه چنین تسلیحاتی، روند به کارگیری آنها با چنان سرعتی ادامه می یابد که بشر برای غلبه بر آن عاجز می ماند.

این درحالی است که کارشناسان زیادی پیش از این هشدار داده بودند که فناوری هوش مصنوعی به نقطه ای رسیده که باید گفت توسعه تسلیحات خودکار نه در مدت چند دهه بلکه در عرض چند سال صورت خواهد گرفت.

 

 

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : theguardian

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا