پذیرش 2 طرح از استان مرکزی در همایش انار اسپانیا

به گزارش سیناپرس، مظاهر یوسفی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این طرح ها در زمینه کارایی حشره کش های گیاهی در کنترل آفات مکنده انار شامل شته ها و کنه ها و کنترل جمعیت کرم گلوگاه در باغ های انار به صورت غیر شیمیایی است که خرداد ماه امسال برای ارایه به سمپوزیوم بین المللی انار اسپانیا ارسال و در این همایش پذیرفته شده است. 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه انار در گروه میوه های سالم قرار دارد و در پرورش این میوه از سموم شیمیایی استفاده نمی شود، در یکی از طرح تحقیقاتی که به سمپوزیوم بین المللی انار اسپانیا ارسال شده است استفاده از حشره کش گیاهی برای کنترل شته ها و کنه ها بدون استفاده از سموم شیمیایی مورد مطالعه قرار گرفته است. 
مجری این طرح ها خاطر نشان کرد: این حشره کش در مقایسه با حشره کش ها شیمیایی نتیجه مشابه داشته و اثر کشندگی آن همانند سموم حشره کش شیمیایی عمل می کند. 
یوسفی گفت: در این حشره کش برای کنترل آفات مکنده از عصاره سیر، فلفل و صابون حشره کش پالیزین استفاده شده است. 
وی ادامه داد: عصاره سیر برای کنترل شته انار و عصاره فلفل برای کنه های قرمز پاکوتاه موثر بوده است. 
عضو هیات علمی بخش تحقیقات گیاه پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی افزود: این مقاله به عنوان سخنران در سمپوزیوم بین المللی انار اسپانیا که از 26 تا3 شهریور ماه در شهر الچه ایالت والستای اسپانیا ارائه می شود. 
یوسفی کنترل کرم گلوگاه در باغات انار را از دیگر طرح های پذیرفته شده در سمپوزیوم بین المللی انار اسپانیا عنوان کرد و گفت: این طرح در مدت چهار سال در چهار نقطه کشور انجام شده است که یکی از این نقاط باغات انار شهرستان ساوه بود. 
وی ادامه داد: در این طرح سبک زندگی کرم گلوگاه شامل زایش، زمان پرواز و خواب زمستانی آن در طول یک سال مورد مطالعه قرار گرفته است و با استفاده از روش های غیر شیمیایی مانند تله نوری، روش نابارور سازی، عقیم سازی و زمان رهاسازی آن برای کنترل این حشره با استفاده از روش های غیر شیمیایی مورد بررسی قرار گرفت که نتایج مناسبی به همراه داشت. 
عضو هیات علمی بخش تحقیقات گیاه پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: این طرح در قالب پوستر در سمپوزیوم بین المللی انار اسپانیا پذیرفته شد. 
یوسفی ادامه داد: موافقت سازمان تحقیقات کشاورزی برای ارائه این طرح ها در سمپوزیوم بین المللی انار اسپانیا اخذ شده است و با اخذ ویزا این طرح ها در این همایش ارایه می شود. 
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است. 
این استان با وجود صنعتی بودن جزء 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعالند. 
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و دو دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود. 
استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است. 
استان مرکزی رتبه اول صادرات ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده و حدود 90 درصد صادرات این ماهیان از این استان انجام می شود. 
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است. 
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا