هدف کلی برنامه مدیریت جامع تالاب نوروزلو تدوین شد

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، ابوالفضل آبشت افزود: تالاب نوروزلو یکی از تالاب های اقماری دریاچه ارومیه و جزو تالاب های رودخانه ای است.
وی اظهار کرد: اولین کارگاه تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب نوروزلو هفته اول مرداد ماه برگزار شد و دومین کارگاه نیز هفته گذشته با حضور مدیران، دست اندرکاران، کارشناسان ملی و محلی مرتبط و با همکاری طرح حفاظت از تالاب های ایران، اداره ‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی و موسسه محیط زیستی یام یاشیل در شهرستان میاندوآب برگزار شد.
وی گفت: این کارگاه با هدف بررسی و تحلیل مشکلات تالاب نوروزلو در راستای تعیین اهداف راهبردی و اقدامات اولویت ‌دار برای حفاظت و مدیریت از تالاب برگزار شد.
آبشت با اشاره به این که قرار است دو کارگاه دیگر نیز برگزار شود افزود: دراین کارگاه ها مشکلات و مسائل مربوط به تالاب اعم از بحث معیشت، آلودگی ها و خروجی ها و ورودی های آب به تالاب ها مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و بعد از پایان یافتن کارگاه ها تمام این مسائل جمع بندی و برنامه مدیریت تدوین می شود.
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته امیدواریم برنامه جامع مدیریت تالاب نوروزلو تا پایان سالجاری تهیه و تصویب شود.
وی گفت: با توجه به اهمیت تالاب نوروزلو به عنوان یکی از تالاب های اقماری دریاچه ارومیه، علاوه بر تهیه برنامه جامع مدیریت قرار است پایش آنلاین نیز راه اندازی شود تا عمق آب ، دما ، ورودی و خروجی تالاب هر دو هفته یکبار پایش و اطلاع رسانی شود که با راه اندازی پایش آنلاین گرایش تالاب به اینکه به سمت آلودگی با تغییر عمق است مشخص می شود.
آبشت با اشاره به فرآیند مشارکتی تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب نوروزلو افزود: این تالاب یکی از تالاب های منتخب برای فاز توسعه دستاوردهای طرح حفاظت از تالاب های ایران به شمار می رود که فرآیند تدوین مشارکتی برنامه مدیریت جامع آن با توجه به برگزاری دو کارگاه در ماه های اخیر، آغاز شده است.
وی افزود: در روند برگزاری اولین کارگاه زمینه ای برای بازدید از تالاب فراهم شد تا ذینفعان بتوانند با حضور در کنار تالاب بار دیگر ارزش ها و تهدیدات فراروی آن را مورد بررسی قرار دهند و به دنبال آن چشم انداز و هدف کلی برنامه مدیریت جامع را تدوین کنند.
آبشت گفت: در این دو کارگاه مشکلات تالاب در سه دسته وضعیت نامناسب منابع آب و خاک، وضعیت نامناسب حفاظت و مدیریت منطقه و وضعیت نامناسب اطلاع‌ رسانی، فرهنگ سازی و گردشگری طبقه‌ بندی شد و بعد از آن شرکت کنندگان در قالب سه گروه کاری به تحلیل و بررسی مشکلات تالاب از نظرعلل و اثرات تهدیدات اصلی ذکر شده پرداختند.

** تالاب نوروزلو
این تالاب در 15 کیلومتری شهر میاندوآب در مسیر جاده میاندوآب به شاهین ‌دژ و در کنار روستایی به نام نوروزلو قرار دارد.
این تالاب هزار و 150 هکتار مساحت دارد و به دلیل داشتن امتیازها و ویژگی‌ های خاص و پتانسیل‌ های منحصر به فرد نظیر پوشش گیاهی مناسب شامل درختان گز، نیزارها و وجود وحوش اعم از گراز وحشی، روباه، گرگ، خرگوش و انواع پرندگان در سال 89 تصویب و سال 90 با آگهی رسمی و از ابتدای سال 91 به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شده است.
این تالاب همه ساله پذیرای پرندگانی نظیر سنقور، اردک، کاکایی و چنگر بوده و عبور زرینه رود از میان این تالاب باعث شده پس از بررسی و تحقیقات لازم از سوی کارشناسان مربوطه این تالاب به منطقه حفاظت شده تبدیل شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا