اختلاف کم سنی، ضامن موفقیت ازدواج

در بسیاری از جوامع سنتی؛ وجود تفاوت سنی زیاد در بین زوجین توصیه شده و این اعتقاد وجود دارد که مرد باید دست کم 5 یا 6 سال بزرگتر از زن باشد. این تصور به مرور در حال تغییر بوده و امروزه شاهد انجام ازدواج در گروه های سنی مشابه و نزدیک به هم هستیم. در این رابطه یک نظریه دیگر نیز وجود دارد که به طور سنتی گفته می شود سن تنها یک عدد بوده و عشق انسان را کور می کند. آیا این موضوع از نظر علمی نیز درست است؟ پاسخ به این سوال از منظر علمی، منفی است.

زمانی که زوجین به مشکلات زندگی برخورد کرده و با فراز و نشیب های مختلف مواجه می شوند، زوجین متعلق به گروه های سنی مشابه به طور بهتری قادر به تحلیل و یافتن راه حل مشترک بوده و با استرس های ناشی از مشکلات رو به رو می شوند در حالی که این ویژگی در بین زوج های دارای اختلاف سنی زیاد دیده نمی شود.

تحقیقات و پژوهش های جدید انجام شده توسط پژوهشگران دانشگاه کلورادو نشان می دهد زوج هایی که دارای اختلاف سنی چند ساله هستند کمتر موفق بوده و میزان رضایتمندی از ازدواج بین زوج هایی که به یک گروه سنی تعلق دارند، بسیار بیشتر از سایرین است.

در این پژوهش ها همچنین مشخص شد که زوج های دارای اختلاف سنی کم و متعلق به یک گروه سنی در مواجه با مشکلات مالی و بحران های اقتصادی بسیار بهتر از زوج های دارای اختلاف سنی عمل کرده و احتمال موفقیت در برابر این مشکلات بیشتر است.

پرفسور ترا مک کینیش (Terra McKinnish) سرپرست این تیم تحقیقاتی اعلام کرد: « مردان جوان به طور معمول از زندگی با زنان جوان تر رضایت بیشتری داشته و از سوی دیگر زنان جوان نیز از ازدواج با مردان جوان در مقایسه با مردان پیر رضایتمندی بیشتری دارند.»

مطالعات پژوهشگران نشان می دهد بسیاری از زوج ها ممکن است پس گذر دوره اولیه ازدواج و ماه عسل، دچار کاهش میزان علاقه شوند، این موضوع طبیعی است و بررسی های انجام شده نشان می دهد میزان رضایت از زندگی در بین زوج هایی که دارای اختلاف سنی بیشتری هستند، به نسبت زوج های متعلق به یک گروه سنی، بسیار کمتر بوده و پس از گذشت چند سال از زندگی مشترک، هر چه اختلاف سنی زوجین کمتر باشد، میزان رضایت ان ها از زندگی بیشتر خواهد بود.

خبر بد برای افراد طرفدار ازدواج های سنتی با اختلاف سن زیاد به موارد فوق خاتمه نیافته و باید اعلام کرد که اگرچه مردان علاقه مند به ازدواج با زنان جوان تر از خود هستند اما یافته های پژوهشگران نشان می دهد که این رضایتمندی ناشی از جوان تر بودن همسر نهایتا بین 6  تا 10 سال دوام داشته و پس از آن جای خود را به نارضایتی می دهد.

دلیل این مساله نیز به گفته پژوهشگران بسیار ساده است. زمانی که زوجین به مشکلات زندگی برخورد کرده و با فراز و نشیب های مختلف مواجه می شوند، زوجین متعلق به گروه های سنی مشابه به طور بهتری قادر به تحلیل و یافتن راه حل مشترک بوده و با استرس های ناشی از مشکلات رو به رو می شوند در حالی که این ویژگی در بین زوج های دارای اختلاف سنی زیاد دیده نمی شود.

 فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا