رقابت اسپیس اکس و بوئینگ بر سر سهم بازار فضانوردی!

به گزارش سیناپرس به نقل از فردانما،سال ۲۰۱۷ موعد راه‌اندازی تلسکوپ فضایی «CHEOPS» یا «ماهواره شناسایی سیارات فرا خورشیدی » است. این تلسکوپ که ستاره‌های شناخته شده به عنوان میزبان سیارات فراخورشیدی را تحت نظر خواهد داشت، بر ستاره‌های نزدیک و پرنور شبیه به خورشید تمرکز می‌کند و به دانشمندان در کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سیارات نیز کمک خواهد کرد.سیارات فراخورشیدی به سیاراتی گفته می‌شود که به دور ستاره‌ای به غیر از خورشید می‌گردند.

در حوزه فضانوردی ، سیزدهم ژانویه سال جدید منتظر خارج شدن «توماس پسکه» از ایستگاه بین المللی فضایی برای نصب باطری‌های جدید خواهیم بود. این فضانورد فرانسوی در این عملیات ممکن است که بیش از هفت ساعت در فضای خلاء قرار بگیرد. او یازدهمین فضانورد اروپایی خواهد بود که در ایستگاه فضانوردی بین المللی، فعالیت بیرون از سفینه (راهپیمایی فضایی) دارد. این فضانورد در ماه مه به زمین باز خواهد گشت.

اما یک فضانورد ایتالیایی با نام پائولو نسپولی در ماه مه به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاده خواهد شد تا در یک ماموریت پنج ماهه فضانوردی شرکت کند. این فضانورد که شصت سال دارد برای سومین بار راهی فضا خواهد شد.

فضاپیمای «کاسینی» نیز که در سال ۱۹۹۷ از زمین به فضا فرستاده شد در سپتامبر سال 2017 به ماموریت خود پایان می دهد. این فضاپیما که در مدار سیاره زحل قرار گرفته بود، تصاویر و اطلاعات بی نظیری از این سیاره بزرگ را طی دو دهه ماموریت خود به زمین ارسال کرد. فضاپیمای کاسینی پروژه مشترک ناسا، آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس فضایی ایتالیا در پروژه فضانوردی بوده است.

دانشمندان در سال جدید امیدوارند که تلسکوپ فضایی تس (ماهواره بررسی سیاره های فراخورشیدی) که تا کنون ۲۰۰ هزار ستاره روشن را در آسمان کشف کرده است بتواند ۵۰۰۰ سیاره به اندازه زمین کشف کند.

رقابت اسپیس اکس و بوئینگ بر سر سهم بازار فضانوردی -فردانما-هوافضا (۴)

در هدف فضایی دیگری برای امسال، انتظار می‌رود که فضاپیمای روباتیک بدون سرنشین ناسا با نام «جونو» بر روی سیاره مشتری فرود آید. کاوشگر جونو ماه ژوئیه وارد مدار مشتری شد و هدف مأموریت او شناخت لایه‌های زیرین و رمزگشایی از میدان مغناطیسی عظیم مشتری بوده است.

در زمینه مهندسی هوا فضا، شرکت بوئینگ قصد دارد تا در برابر رقیب خود اسپیس اکس قد علم کند. شرکت بوئینگ سازنده هواپیما، این روزها بر روی فضاپیمای CST-۱۰۰ بوئینگ خود کار می‌کند، تا اولین شرکت هواپیمایی خصوصی‌ای باشد که فضاپیمای خود را به ایستگاه فضایی بین المللی می‌فرستند.

در همین حال اسپیس اکس ، شرکت فناوری های اکتشاف فضایی آمریکا سعی دارد تا در رقابت قرارداد فضانوردان ناسا پیروز شود. کپسول فضایی اسپیس اکس «Dragon V2» محصول شرکت اسپیس اکس که می‌تواند تا هفت فضانورد را حمل کند برای اولین تست کامل در ماه می آماده می‌شود تا پس از آن به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاده شود.