تکلیف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چه خواهد شد؟

مسأله انتخاب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مشکلی است که روحانی در انتخاب کابینه یازدهم نیز با آن مواجه بوده است. «رضا فرجی دانا» وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور در دولت گذشته، تنها یک‌سال مسئولین این وزارتخانه را برعهده داشت و پس از آن در نتیجۀ استیضاح نمایندگان مجلس از کار برکنار شد و «محمد فرهادی» که در آن زمان ریاست سازمان هلال احمر را بر عهده داشت، جایگزین او شد.

از آن‌جایی که فرهادی به‌عنوان گزینه پیشنهادی برای ادامه این پست دولتی در کابینه جدید به مجلس معرفی نشده است، می‌توان نتیجه گرفت که دستاورد مطلوبی از نظر شخص رئیس‌جمهور و اقشار و فعالان دانشگاهی نداشته است.

در هفته‌های گذشته موضوع انتخاب وزیر علوم بحث‌برانگیز شده است و بنابر دلایل مختلف رئیس‌جمهور هنوز پیشنهادی قطعی مبنی بر انتخاب وزیر این وزارتخانه ارائه نکرده است.

به نظر می‌رسد طلسم وزارتخانه‌های آموزشی کشور هنوز شکسته نشده است چراکه بعد از محمدعلی نجفی و مصطفی معین، رؤسای جمهور دیگر نتوانسته‌اند گزینه‌های مطلوبی را برای وزارتخانه‌های علوم و آموزش‌و‌پرورش ارائه دهند که مورد تائید مجلس و حامیان این وزارتخانه‌ها نیز قرار گیرند.

در این شرایط لازم است که شخصی به‌عنوان سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب شود که به نظر می‌رسد «سید ضیاء هاشمی» که معاونت فرهنگی و اجتماعی این وزارتخانه را برعهده دارد، گزینه مدنظر است.

در همین راستا با سید ضیاء هاشمی بیشتر آشنا خواهیم شد:

 

سید ضیاء هاشمی، متولد سال 1346 در یاسوج است. او فارغ‌التحصیل رشته علوم اجتماعی در مقطع دکتری و دانشیار دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران است. هاشمی علاوه بر تحصیلات دانشگاهی، دارای تحصیلات حوزوی نیز هست.

او از آذرماه 1392 به‌عنوان معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در دولت یازدهم مشغول به کار بوده است و در تیرماه 1396 به‌عنوان یکی از کاندیداهای اصلی سازمان ملی جوانان در نظر گرفته شد.

از دیگر سوابق کاری هاشمی می‌توان به ریاست مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، عضویت در کمیسیون اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضویت در شورای پژوهشی دانشگاه تهران اشاره کرد.

 

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا