کارنامه درخشان آخوندی در سیاستگذاری مسکن

به گزارش سیناپرس به نقل از استاد نیوز، دکتر مهدی سلطان محمدی، کارشناس فعال بازار مسکن درباره وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم بیان داشت: ارزیابی عملکرد دکتر آخوندی را باید به دو قسمت سیاستگذاری و اجرایی تقسیم کرد.
وی ادامه داد: ایشان در حوزه راه و مسکن سیاستگذاری درستی داشتند ولی در عملکرد کارنامه درخشانی ندارد. البته برخی به تنگناهای دولت از نظر بودجه و مدیریت و برخی نیز به شرایط بد مسکن و اقتصاد در گذشته باز می گردد. به همین دلیل سامان دادن امور نیازمند فرصت مناسبی است. به همین دلیل هنوز سیاستگذاری های دکتر آخوندی جز در حمل و نقل هوایی، ثمره دلخواه را نداده است. در حوزه حمل و نقل هوایی عملکرد وزیر درخشان بوده و قفل چند دهه به همت ایشان شکسته شد. گام های مناسبی برای رونق بازار ایران و بازپس گیری سهم کشور از بازار منطقه برداشته شد.
این کارشناس فعال مسکن با اشاره به این که در حوزه مسکن گرفتار رکود شده و هنوز نتوانستیم از آن خارج شویم، اظهار داشت: سیاستگذاری های انجام شده چندان مؤثر نبوده، چون رونق و رکود مسکن در حوزه های فراتر از حوزه اختیارات وزارت راه و شهرسازی است.
وی با یادآوری این نکته که ادامه طرح مسکن مهر در زمان آقای آخوندی امکان پذیر نبود، تأکید کرد: دولت دهم نیز نمی توانست آن را ادامه دهد. چون این پروژه های بزرگی که بدون مطالعه کافی و فراهم کردن زمینه های درست انجام شد، نیازمند بودجه ای بالای ۷۰ هزار میلیارد تومان بود. در حالی که چنین منابعی وجود نداشت و از سوی دیگر سبب ایجاد تورم بسیار سنگینی می شد. به همین دلیل دولت یازدهم تنها توانست طرح باقی مانده را تکمیل کند.
دکتر محمدی، اضافه کرد: البته ایده مسکن مهر به خاطر کمک کردن برای خانه دار شدن طبقات پایین خوب بود، ولی خانه دار شدن تنها ساخت چهار دیواری نیست. ای کاش این سرمایه برای ترمیم بافت های فرسوده انجام می شد. در خارج از شهرها ساختمان های ساختیم و شهرهای خودمان را به نوعی به سمت نابودی بردیم. به همین دلیل هیچ کدام از شهرها برای زندگی شهری مهیا نشد.
این کارشناس مسکن گفت: دولت ها در بهترین حالت تنها ۵ درصد در بازار مسکن دخالت دارند. به همین دلیل نمی توان ساختار بازار مسکن را از طریق افزایش مسکن با بودجه دولتی پیش برد. چون چنین بودجه ای وجود ندارد و باید طرح های عمرانی دیگر را پیش برد. اصولا مردم خودشان بازار مسکن را پیش می بردند و اکنون نیز باید ریل گذاری درست برای مردمی کردن مسکن صورت گیرد. البته در دولت یازدهم نهال های غرس شد ولی هنوز نمی توان انتظار باردهی را داشت.
وی ادامه داد: ورود دولت نهم و دهم در بازار مسکن سبب شد بسیاری از طرح های ملی زمین بماند. نتوانستیم از منابع مشترک با کشورهای دیگر بهره ببریم. سرمایه های مملکت به باد رفت و همه را آن ها استخراج کردند. برای خانه ساختن بسیاری از طرح های ملی زمین ماند. منابع دولت صرف بهداشت، عمران و مسائل زیر بنای نشد بلکه برای خانه سازی استفاده شد. در حالی که وظیفه ساخت مسکن بر دوش دولت نیست.
دکتر محمدی، لازمه رونق گرفتن اقتصاد را فعال شدن بخش مسکن عنوان کرد و یادآور شد: حدود ۳۰ درصد از صنایع به بخش مسکن وابسته است. تا بخش مسکن شروع به حرکت نکند اقتصاد ما نتیجه مطلوب نخواهد داشت. ولی متأسفانه این بخش هنوز نتوانسته از رکود خارج شود. روند نیز نشان می دهد رکود در حال پایان باشد. در بازار مسکن علائمی برای خروج از رکود می بینیم ولی هنوز کار ملموسی احساس نمی شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا