کاهش انتشار اکسید نیتروژن حاصل از وسایل نقلیه دیزلی

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، ، اکسید نیتروژن یکی از مهمترین آلاینده‌های هواست. تقریبا تمام ماشین‌های سنگین با موتورهای دیزلی کار می‌کنند و آلاینده‌های ناشی از این وسایل یکی از معضلات محیط زیست هستند.
محققان برای حل این مشکل یک فرآیند کاتالیزوری کشف کرده‌اند که اکسید نیتروژن انتشار یافته از خودروهای دیزلی را کاهش می‌دهد. در این روش، از یک کاتالیزور به نام زئولیت مبادله مس استفاده می‌شود. این کاتالیزور یک رده خاص از کاتالیزورهاست که سبب تسریع تبدیل اکسید نیتروژن به گاز نیتروژن دوستدار محیط زیست می‌شود.
این کاتالیزور در دمای بسیار بالا وارد عمل می‌شود و حجم زیادی از اکسید نیتروژن انتشار یافته را جذب می‌کند. محققان موفق به شناسایی عاملی شده‌اند که کارایی این کاتالیزور را در دمای پایین محدود می‌کند.
یکی از محققان این پروژه در مصاحبه خود گفته است: ما می‌دانستیم که یون‌های مسی که در منافذ زئولیت به دام می‌افتند، مسئول واکنش کاتالیزوری بودند، ولی نمی‌دانستیم چه عاملی باعث کاهش و کارایی این عملکرد در دماهای پایین می‌شود.
محققان برای حل این مشکل از مدل‌های رایانه ای پیچیده کمک گرفتند که با استفاده از ابررایانه انجام شد و با استفاده از آن حرکت یون‌های مس در منافذ زئولیت را ردیابی کردند و در نهایت دریافتند یون‌های مس خیلی فعال‌تر از حد تصور هستند و به سمت منافذ زئولیت حرکت می‌کنند و جفت می‌شوند. محققان احتمال می‌دهند این جفت‌شدگی عامل کاهش کارایی کاتالیزور در دمای پایین باشد. حل این مشکل می‌تواند منجر به افزایش کارایی کاتالیزورها در دمای پایین و کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای باشد.