راهپیمایی پر مشغله کیهان نوردان روسی ایستگاه فضایی بین المللی به پایان رسید

به گزارش سیناپرس به نقل از اسپاش، یورچیخین و ریازانسکی در ساعت 14:41روز 17 اکتبر 2017 بوقت گرینویچ با خروج از دریچه لنگرگاه اتاقک "پیرس" ، فعالیت خود در خارج از ایستگاه فضایی بین المللی را آغاز کردند. از جمله برنامه های پیش بینی شده برای این راهپیمایی می توان به نصب و راه اندازی تجهیزات علمی، آزمایش آلودگی میکروبی بدنه خارجی ایستگاه، عکاسی سطح بیرونی بخش روسی ایستگاه فضایی و عناصر منحصر به فرد آن اشاره کرد.


آنها در راهپیمایی اخیر، سه ماهواره کوچک ابعاد که توسط دانش آموزان به افتخار شصتمین سالگرد پرتاب اسپوتنیک-1 اولین ماهواره جهان ساخته بودند را با دست در فضا رها کردند.
دو کیهان نوردهمچنین ماهواره 5 کیلوگرمی "تومسک-تی.پی.ی.-120"، ساخته دانشگاه پلیتکنیک تومسک با همکاری شرکت تولیدات فضایی "انرگیا" را در مدار قرار دادند. تومسک-تی.پی.ی.-120 اولین ماهواره روسیه بشمار می رود که با چاپگر سه بعدی ساخته شده است. از این ماهواره قرار است برای انتقال صدای به زمین و اندازه گیری از راه دور در گیرنده های با فرکانس 437 مگاهرتز حدود یک سال و نیم بهره برداری شود
تی.ان.اس-2 دومین ماهواره ای بود که در مدار قرار داده شد. این ماهواره نیز حدود 5 کیلوگرم وزن داشت و با هدف آزمایش دستگاه های تولید برق جهت ماهواره های کوچک ابعاد به فضا پرتاب گردید. تی.ان.اس-1 در ماه مارس 2005 با همین روش  در مدار قرار گرفته بود.


یکی دیگر از مهمترین اهداف این راهپیمایی، آزمایش لباس فضایی تکامل یافته جدید " اورلان-ام.کا.اس" بود که از دستاورد های نوین شرکت فناوری های هوا- فضایی زوزدا بشمار می رود و برتری های زیادی نسبت به نمونه های قبلی روسی و آمریکایی دارد. از جمله این برتری ها می توان به جایگزینی لایه های لاستیکی ویژه ای در ساخت آن اشاره کرد که طول مدت عمر اورلان به پنج سال افزایش داده است. هر دو لباس فضایی در قالب میکرو کامپیوتر مجهز به دستگاهی است که دمای آن را در زمان آماده سازی برای راهپیمایی فضایی در داخل ایستگاه و در طول کار بر روی سطح بیرونی بطور خودکار کنترل می کند.
از جمله دیگر فعالیت های کیهان نوردان تعمیر یک آنتن بسیار حساس در بخش "زوزدا"، تمیز یکی از پنجره های بخش روسی ایستگاه فضایی بود.
این راهپیمایی 6 ساعت و 5 دقیقه طول کشید و نهمین ماموریت فئودور یورچیخین و چهارمین فعالیت سرگئی ریازانسکی در بیرون از ایستگاه فضایی بشمار می رود. لازم به یادآوری است که آخرین باری که روس ها عملیاتی را در خارج از ایستگاه انجام داده بودند بیش از شش ماه پیش در 3 فوریه 2016بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا