ماهواره آنگولا اسیر درگیری‌های سیاسی روسیه و اوکراین

به گزارش سیناپرس به نقل از اسپاش، این آزمایش ها در محفظه ویژه ای انجام شده که شرایط فضا مانند خلاء فوق العاده، سرمای فوق العاده,  گرمای ناشی از تابش مستقیم خورشید و گرمای منعکس شده از زمین، تغییر موقعیت در مدار را شبیه سازی می‌کند. طی این آزمایش‌ها تمام حالت‌های عملیاتی دستگاه‌های داخلی و سامانه‌های خدماتی همزمان با هم مورد آزمایش قرار گرفتند. در زمان این بررسی‌ها, نمایندگان جمهوری آنگولا حضور داشتند و مراحل مختلف تحت نظارت و تایید آنان انجام شد. پس از اتمام آزمایش‌های حرارتی و خلاء، انرگیا آن را برای آماده شدن جهت مراحل نهایی پرتاب آماده و بسته بندی می کند.

ماهواره آنگولا اسیر درگیری‌های سیاسی روسیه و اوکراین

به دنبال انعقاد قرارداد برای طراحی و ساخت آنگوست-۱ بین دولت‌های آنگولا و روسیه در سال ۲۰۰۹ شرکت روسی صنایع فضایی انرگیا  ماموریت ساخت و پرتاب این ماهواره را بر عهده گرفت و به همین جهت با شرکت صنعتی یوژنی  در اوکراین وارد مذاکرات شد زیرا در نظر داشت پرتاب آن توسط ماهواره‌بر زنیت ساخت این شرکت و سامانه پرتابی سی لانچ در لانگ بیچ کالیفرنیا صورت گیرد. اما به علت مشکلات مالی از یک سو و بحران سیاسی اوکراین در سال ۲۰۱۴، کار طبق برنامه پیش نرفت و حتی با وجود سرمایه گذاری های جدید، حداقل ۱۸ماه طول کشید تا تمامی مجوزهای لازم برای آماده سازی سامانه پرتابی سی لانچ دریافت شود. مشکلات متعدد باعث شد انرگیا  تغییرات را در نظر بگیرد و موشک "آنگارا -۵" را برای پرتاب انتخاب کند. اما به دنبال تاخیرهای فراوان خط تولید آنگارا و با امید تازه به احیای سامانه پرتابی دریایی سی لانچ،  کمپانی روسی انرگیا  دوباره گزینه زنیت را روی میز گذاشت زیرا یک فروند ماهواره‌بر زنیت که برای پرتاب ماهواره استرو فیزیک اسپکتر – آر. گ تهیه شده بود در بایکونور وجود داشت. قرار بود ماهواره فوق با این ماهواره‌بر پرتاب شود اما صنایع فضایی لاووچکین که اسپکتر- آر.گ را ساخته بودند تصمیم گرفتند آن را با ماهواره‌بر پروتون به فضا بفرستند. در حالی که به نظر می‌رسید مشکل رو به حل شدن است، مشخص شد که ماهواره‌بر زنیت  موجود در بایکونور گارانتی عملیاتی خود را از دست داده است و قبل از اینکه از آن استفاده شود، نیاز به بازسازی توسط یک تیم اوکراینی دارد و معلوم نیست پیکربندی دوباره ماهواره‌بر جهت پرتاب آنگوست -۱، چقدر طول می کشد تا شرکت صنعتی  یوژنی مجددا  برای پرتاب مجوز بگیرد. با این حال پس از امضای قرارداد مابین  شرکت انرگیا  و شرکت حمل و نقل اس-۷  برای حمل تجهیزات به محل پرتاب در ماه سپتامبر، مقامات فضایی اوکراین گفتند که آنها ماهواره‌بر را در زمان لازم آماده خواهند کرد.

ماهواره آنگولا اسیر درگیری‌های سیاسی روسیه و اوکراین

چند ماه بعد ملاقاتي بین تمامي طرف هاي ذينفع مربوط به استفاده از موشک زنیت منجر به امضاي پروتکل مشترک شد. این موافقتنامه اولیه البته نیاز به تصویب سیاسی در روسیه و اوکراین داشت شامل سفارش ۱۲ ماهواره‌بر زنیت توسط طرف روس بود که با یکی از آنها آنگوست-۱ باید پرتاب می شد.
اما ناگهان عملیات سازگاری ماهواره‌بر زنیت که انجام آن برای پرتاب ماهواره آنگوست لازم بود به دلیل بروز مشکلات سیاسی بین روسیه و اوکراین متوقف شد. مدیریت شرکت هواپیمایی اس-۷ طی نامه‌ای به شرکت یوژنی در  اوکراین اعلام کرد تلاش می کند مشکل را حل و فصل کند. با این حال، تاخیر در کار پرتاب ماهواره آنگوست  که قبلا برای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۷ تا سپتامبر همان سال برنامه ریزی شده بود را به تعویق انداخت. با بروز مشکلات حادتر در مناطق مرزی بین دو جمهوری شوروی سابق و مسائل سیاسی پیش آمده بین روسیه و اوکراین باعث شد روسکاسموس سفارش سه ماهواره‌بر جدید زنیت در اوکراین متوقف کند.

ماهواره آنگولا اسیر درگیری‌های سیاسی روسیه و اوکراین

از اواخر آوریل ۲۰۱۷ مهندسان اوکراینی کار بازسازی و بررسی فنی ماهواره‌بر زنیت برای ماموریت آنگوست در بایکونور را شروع کردند و اعلام شد مقامات روسیه و اوکراین در مورد همکاری های فنی برای پرتاب آنگوست-۱ طی ماه سپتامبر همین سال به توافق رسیده‌اند اما با وجود پیشرفت در زمینه مهندسی ماموریت آنگوست ، مشکلات سیاسی همچنان مانع آماده سازی پرتاب شد. در پایان ماه ژوئن ۲۰۱۷، پایان بازسازی و بررسی فنی ماهواره به ۲۱ اکتبر منتقل شد در حالی که گروه مهندسان و کارشناسان اوکراینی که باید کار روی ماهواره‌بر زنیت  را از سر بگیرند، همچنان منتظر اجازه سفر به بایکونور از سوی مقامات اوکراین بودند.
گرچه اطلاعیه انرگیا نشانگر پایان کار بر روی آماده سازی فنی ماهواره است اما هنوز در مورد زمان دقیق و شیوه پرتاب ماهواره اطلاعات دقیقی در دست نیست.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا