جایزه زنان در علم اهدا شد

اهدای اولین دوره جایزه  اولین دوره جایزه زنان در علم (Woman Award in Science)  عصر امروز (شنبه) در سالن قلم کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و با حضور دکتر فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان، دکتر احمدی، معاون پژوهشی وزارت علوم و دکتر خدامی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد.
 
دکتر اکرم قدیمی، در ابتدای این مراسم گفت: در اولین دوره جایزه زنان در علم، میزبان کسانی هستیم که سالهاست بصورت مستقیم و غیرمستقیم در پیش برد علم و توسعه آن در جامعه نقش آفرینی می کنند.
 
وی افزود: در عصری زندگی می کنیم که علم در آن به تمام جنبه های زندگی مردم رسوخ کرده است. اکنون جامعه و عموم مردم براین باورند که علم، پاسخگوی بسیاری از مشکلات جهان است.
 
 
قدیمی خاطر نشان کرد: افتخار جامعه ایران است که علم نه یک ضرورت، بلکه یک باور است و بی شک، در شکل گیری این باور، زنان نقش بسزایی ایفا می کنند.
 
دکتر الهه حجازی، مشاور وزیر علوم و دبیر علمی اولین دوره جایزه زنان در علم، گزارشی از روند برگزاری این جایزه را تشریح کرد.
 
حجازی گفت: امور زنان و خانواده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مبدع و برگزارکننده اولین دوره جایزه زنان در علم است. ایده این جایزه در کارگروه زنان و علم انجمن ترویج علم ایران و با تاکید بر توانمندی زنان در ترویج علم مطرح شد.
 
وی افزود: شورای سیاست گذاری  علمی در جلسه تیرماه، پیشنهاد اضافه نمودن جایزه جوان به نام پروفسور مریم میرزاخانی را تصویب کرد. هدف از این بخش، توسعه فرهنگ پژوهش هدفمند است.
 
حجازی تاکید کرد: این جایزه امسال به صورت ملی برگزار شد و امیدواریم در سالهای بعد این جایزه در بعد منطقه ای و بین المللی برگزار شود.
 
دکتر فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در بخشی از این مراسم تاکید کرد: این مراسم با هدف معرفی زنانی که نقش ارزنده ای در ترویج علم و گسترش مرزهای دانش داشته اند، برگزار می شود.
 
فرهادی خاطر نشان کرد:  ۶۰ درصد ورودی های دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی را دختران تشکیل می دهند و ۵۰ درصد ورودی دوره های تحصیلات تکمیلی نیز دختران هستند؛ همچنین، ۱۷ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی را زنان تشکیل می دهند.
 
این مراسم با معرفی برندگان و اهدای جوایز پایان یافت. اسامی برگزیدگان اولین دوره جایزه زنان در علم به این شرح هست:
 
گروه علوم پايه-پزشكی: اعظم ايرجی زاد، افسانه صفوی، سيده زهرا بطحايی، هاجر ابراهيم نجف آبادی، ليلا آزادبخت، طوبی غضنفری
 
گروه فنی و مهندسی: ماهرخ شايسته، زهرا رنجبر، رويا دستجردی 
 
گروه كشاورزی: زيبا جم زاده، زهرا امام جمعه، فاطمه سفيدكن، محبت محبی
 
گروه علوم انسانی: شمس السادات زاهدی، منيژه قهرودی تالی
 
گروه هنر: مهناز شايسته فر
 
 
 
 
گزارش: معصومه سوهانی
 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا