پسرعموی گیاه‌خوار تی‌رکس پیدا شد

این دایناسور 145 میلیون ساله که «چیلسوروس دیگوسارزی» Chilesaurus diegosuarezi نام دارد به پلاتی پوس ملقب شده است چون ظاهر و آناتومی بسیار عجیبی دارد که مخلوطی است از گوشت‌خواران بزرگ و گیاهخواران عظیم‌الجثه. شیوه زندگی این دایناسور در تضاد کامل به زندگی خویشاوندش تی‌رکس است که می‌توانسته با یک گاز سر جانداران دیگر را از بدنشان جدا کند. «فرناندو نواس» از موزه علوم طبیعی بوینس آیرس و نویسنده ارشد مقاله‌ای که دراین‌باره منتشرشده می‌گوید: «چیلسوروس احتمالا از سرخس، آرائوکاریان، بنتیتالین و پودوکارپس تغذیه می‌کرده، گیاهانی که در اواخر ژوراسیک بسیار فراوان بودند.» اما داستان کشف این دایناسور بسیار جالب‌توجه است. « دیگوو سوارز» پسر دو نفر از همکاران نویسنده این مقاله به نام‌های «ریتا دلاکروز» و « مانوئل کروز» این فسیل را کشف کرد وقتی‌که او و خواهرش به دنبال جمع‌آوری سنگ‌های زیبا در منطقه‌ای در جنوب پاتاگونیای شیلی بودند. محققان در این منطقه دست به کاوش و بررسی‌های بیشتر زده و فسیل‌های بیشتری را هم پیدا کردند. آن‌ها در ابتدا تصور کردند استخوان‌های پیداشده به گونه‌های متفاوتی تعلق دارد اما جستجوی بیشتر سبب کشف4 فسیل کامل چیلوسوروس شد که آناتومی ترکیبی جالبی دارد که در یک گونه جمع شده است.
بلندی قامت این دایناسور تا 3 متر می‌رسیده و به خانواده «تروپود»های دوپا تعلق دارد که برخی از اعضای آن مثل «ولوسیراپتور» و « کارناتوسوروس» به همراه تی‌رکس  ازجمله گوشت خوران مشهور جهان دایناسور‌های هستند. چیلوسوروس عوض علاقه به گوش به گیاهان علاقه داشته و آن‌ها را با کمک گردن بلند و دراز و دهان منقار مانندش می‌خورده و سپس با دندان‌های برگ شکلش آن‌ها می‌جویده. نواس و گروهش معتقدند که تروپود‌های اولیه با رژیم غذایی گوشتی پدید آمدند و سپس به گونه‌هایی تکامل یافتند که رژیم غذایی گیاهی داشتند. چیلوسوروس تنها عضو این خانواده نیست که چنین رفتار زیستی دارد، برای مثال « لیماسوروس» هم علاقه زیادی به گیاه‌خواری داشته، علاقه‌ای که احتمالا به دلیل فشار اکولوژیکی و فراوانی گیاهان در آن دوران به وجود آمده بود.