کشف محوطه باستانی 40 هزار ساله در چین

در پی کشف یک محوطه باستانی در کشور چین، باستان شناسان در حال بررسی و انجام عملیات کاوش در آن هستند. این محوطه در منطقه جمینای (Jeminay) واقع در شمال غرب کشور چین و بخش خودمختار اویغور (Uygur) قرار دارد.

 یافته های محققان نشان می دهد که این آثار به دوران پارینه سنگی یا (paleolithic) تعلق داشته و بسیار ارزشمند هستند. نتایج آزمایش های تعیین قدمت در این محوطه نشان می دهد که پیشینه سکونت در این غار به حدود 40 هزار سال پیش باز می گردد.

در این کاوش یک غار باستانی بررسی شده و یافته های محققان نشان می دهد که این آثار به دوران پارینه سنگی یا (paleolithic) تعلق داشته و بسیار ارزشمند هستند. نتایج آزمایش های تعیین قدمت در این محوطه نشان می دهد که پیشینه سکونت در این غار به حدود 40 هزار سال پیش باز می گردد. سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با ادامه کاوش ها در این محوطه اعلام کرد که عملیات پژوهش و مطالعات این محوطه و کاوش های باستان شناسی تا سال 2018 ادامه خواهد داشت.

دوران پارینه سنگی یکی از دوره های باستان شناسی در تاریخ زندگی بشریت محسوب می شود که بر اساس سبک زندگی و تکنیک های ابزار سازی به سه بخش داخلی تقسیم می شود که عبارتند از : پارینه سنگی قدیم، پارینه سنگی میانه و پارینه سنگی جدید.

در آغاز این دوران انسان با بهره گیری از ابزارهای سنگی توانست تبرهای دستی و ابزار اولیه ای تهیه کند که از آن ها برای شکار و انجام فعالیت های روزمره خود بهره می جست. در این دوران انسان به صورت گروه هایی متشکل از افراد مختلف در جستجوی غذا از یک منطقه به منطقه دیگری رفته و در غارها و محوزه های سنگی و صخره ای سکونت می کرد. اساس معیشت و سبک زندگی این مردم بر پایه شکار و جمع آوری غذا بوده و دوران پارینه سنگی خود دارای دو دوره زمانی پارینه سنگی با سفال و بدون سفال است. البته سفال های ساخته شده توسط انسان های این دوره دست ساز بوده و هنوز چرخ سفالگری اختراع نشده بود.

این محوطه باستانی در چین یکی از قدیمی ترین محوطه های پارینه سنگی در آسیا محسوب می شود که یافته ها و  آثار کشف شده در ان می تواند اطلاعات ارزشمندی به پژوهشگران ارائه کند. انواع ابزارهای سنگی، استخوانی و سفال های نقش دار در این سایت باستانی کشف شده است.

احسان محمدحسینی

منبع: xinhuanet

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا