در حوزه نجوم آماتوری هیچ کشوری حتی در آسیا رقیب ایران نیست

به گزارش سیناپرس به نقل از آنا، محمد جواد ترابی، مدرس و منجم آماتور و روزنامه‌نگار علم، با اشاره به نجوم آکادمیک گفت: «در حوزه دانشگاه افراد در رشته فیزیک تحصیل می‌کنند و بعد در گرایش‌هایی مانند کیهان‌شناسی و اختر فیزیک فعالیت می‌کنند و در نهایت به عنوان منجم حرفه‌ای شناخته می‌شوند که در حوزه نجوم حرفه‌ای فعالیت می‌کنند».

وی با بیان اینکه به جز نجوم حرفه‌ای فعالیت دیگری نیز در این حوزه داریم، افزود: «این فعالیت به عنوان نجوم آماتوری محسوب می‌شود. نجوم آماتوری شبیه کوهنوردی است یعنی هر کسی با هر تخصصی می‌تواند وارد شود اما بر اساس تلاشی که می‌کند و علمی که به دست می‌آورد، دانش در این زمینه به دست می‌آورد».

مدرس و منجم آماتور ادامه داد: «آماتور به معنی تازه‌کار نیست، بلکه به عنوان علاقه‌مند مطرح است. این افراد کارهای مختلفی که بیشتر مبتنی بر رصد است را انجام می‌دهند که استفاده‌هایی نیز می‌کنند».

این روزنامه‌نگار حوزه علم گفت: «در دهه‌های اخیر به واسطه تشکیلات‌های دانشگاهی بسیار فعال تعداد فارغ‌التحصیل‌های حوزه نجوم در ایران بسیار بیشتر شده است و فعال‌ترین فضای دانشگاهی در منطقه خاورمیانه در حوزه نجوم را ایران دارد».

وی درباره جایگاه ایران در حوزه نجوم آماتوری نیز افزود: «در حوزه نجوم آماتوری هیچ کشوری حتی در آسیا رقیب ایران نیست زیرا فعالان این بخش در ایران بسیار زیاد هستند».

این مدرس و منجم آماتور درباره فعالیت‌های آموزشی در حوزه نجوم گفت: «نجوم، در حال حاضر به صورت فوق برنامه در تمامی مقاطع تحصیلی آموزش داده می‌شود. در حال حاضر به صورت فوق برنامه در دانشگاه امیرکبیر کلاس داریم اما همزمان در ابتدایی نیز تحصیل می‌کنیم».

وی اضافه کرد: «نجوم آماتوری نمایی از نجوم حرفه‌ای را ترویج می‌کند. نجوم آماتوری و آموزش آن یک انگیزه به افراد می‌دهد تا نگاهشان به کیهان مانند یک آزمایشگاه بزرگ شود به طوری که دانش آموزانی که به علم علاقه‌مند هم نبودند اما به واسطه نجوم به حوزه دانش علاقه‌مند شدند».

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا