اساس طب سنتی حفظ تندرستی، پیشگیری و بهداشت است

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر محمود خدادوست اظهار داشت: براساس آموزه های طب سنتی و اصلاح سبک زندگی می توان شاهد حفظ و ارتقاء سلامت مردم بود.

خدادوست گفت: به بزرگان حوزه بهداشت کشور تأکید می کنم که بیشتر می توان از ظرفیت ریشه دار طب سنتی ایران در باورها و فرهنگ مردم استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه در وزارت بهداشت طب ایرانی یا طب سنتی ایران مورد تأکید است افزود: اساس این طب بر مبانی مزاجی شامل گرمی، سردی، خشکی، تری و اخلاط چهارگانه سودا، صفرا، بلغم و دم است.

خدادوست تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت طب سنتی را مجموعه ای از دانش و تجربه می داند که نسل به نسل به صورت مکتوب یا شفاهی انتقال پیدا کرده و در باور و فرهنگ مردم ریشه دارد.

وی اساس طب سنتی ایران را بر حفظ تندرستی، پیشگیری و بهداشت عنوان کرد و گفت: بر این اساس، فرد باید سالم بماند و بیمار نشود به همین خاطر است که حکمای طب سنتی ایران شش اصل را سبب سلامتی و بیماری تعریف کرده اند.

خدادوست افزود: حکمای قدیم طب سنتی ایران، شش اصل را عامل سلامتی و در صورت عدم رعایت، سبب بیماری می دانند که شامل آب و هوا، تغذیه، خواب و بیداری، دفع مواد زائد از بدن، ورزش و حرکات بدنی و همچنین حالات روحی روانی و اغراض نفسانی است.

وی افزود: اگر این اصول در فرد متعادل باشد، سلامتی فرد تأمین و اگر این تعادل وجود نداشته باشد باعث بروز بیماری می شود بنابراین اگر بتوانیم سبک زندگی مردم را بر اساس این شش اصل مهم حفظ تندرستی اصلاح کنیم معتقدیم که باعث ارتقای سلامتی مردم می شویم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا