تولید ابرهای رنگی در فضا توسط موشک منحصر به فرد ناسا!

به گازرش سيناپرس به نقل از كليك،ناسا در حال استفاده از نوعی موشک برای  تولید ابرهای رنگی با استفاده از دمیدن بخار آب رنگی در فضا است. این ابرها به رنگ قرمز و سبز آبی خواهند بود.

این موشک قرار بود تا در روز ۳۱ ماه می یعنی اواسط اردیبهشت ماه سال جاری کار خود را آغاز کند اما به دلیل موقعیت بد آب و هوایی و کاهش میزان دید انجم این کار به روز ۱۲ جون بین ساعات ۹:۰۴ قبل از ظهر تا ۹:۱۹ دقیقه بعد از ظهر به وقت اروپا موکول شد.

این موشک از مرکز پرواز والوپ ناسا در ویرجینیا پرتاب شده است و بنابراین تمامی ساکنین ساحل شرقی ایالات متحده قادر بوده اند در حدود ۵ دقیقه بعد از پرتاب موشک، در آسمان ابرهای رنگی به طول ۹۰ مایل را مشاهده کنند.

همچنین ساکنان بخش شمالی نیویورک توانسته اند آسمان جنوبی و جنوب غربی منطقه خود مشاهده نماید. اما ناسا برای آن دسته از افرادی که نتوانسته اند در آن ساعت در مکان های یاد شده حضور داشته باشند، ویدیویی از این واقعه را در شبکه Ustream قرار داده است. البته این ابرها بیشتر از اینکه جنبه نمایشی داشته باشند با اهداف دیگری در فضا تولید شده اند.

تصویر متن 1

واقعیت ماجرا این است که این آزمایش از جمله ماموریت های مبتکرانه ای است که با هدف کمک به دانشمندان برای بررسی بهتر دو سوراخ واقع در سپر مغناطیسی زمین که به نام Cusp شناخته می شوند، انجام شده است.

سپر مغناطیسی بزرگی که به صورت یک حباب اطراف کره زمین را فرا گرفته است برای ساکنان این سیاره نقش حیاتی را ایفا می کند. این سپر در واقع به نوعی برای حفاظت ساکنان زمین در مقابل انرژی خورشید و همچنین طوفان های گاه و بیکار خورشیدی کاربرد دارد.

در واقع همین سپر مغناطیسی است که باعث شده است زمین آن قدر مرطوب باشد که انسان ها بتوانند بر روی آن سکونت کنند. در صورت از بین رفتن این سپر زمین به بیابانی برهوت و غیر قابل سکونت تبدیل می شود. چیزی شبیه به سیاره مریخ که میلیاردها سال ها این سپر مغناطیسی خود را از دست داده است.

بر اساس یافته های Astronomy Now وجود این دو حفره در این سپر مغناطیسی باعث از بین رفتن روزانه حدود ۱۰۰ تن هوا می شوند. هر چند این امر باعث نمی شود که هوای زمین تمام شود و ساکنان زمین با کمبود هوا مواجه شوند اما چیزی که دانشمندان به دنبال آن هستند این است که بدانند این سپر مغناطیسی چگونه کار می کند. از این رو آن ها برای انجام آزمایشانت خود می بایست این سپر نامرئی را به گونه ای مرئی و قابل مشاهده تبدیل می کرده اند و به همین دلیل این ابرهای رنگی را به عنوان ابزاری برای مرئی کردن سپر مغناطیسی زمین استفاده کرده اند.

تزریق این بخارهای ردیاب با استفاده از گازهای باریوم برای رنگ سبز، اکسید می برای رنگ سبز آبی و استرنتیوم برای رنگ قرمز در یونوسفر زمین، جایی که ذرات هوا و باد خورشیدی با یکدیگر برخورد می کنند نشان می دهد که این ابرها در این ناحیه چگونه حرکت می کنند. داده های جمع آوری شده از این راه سپس برای به روز رسانی مدل های کامپیوتری تولید شده از حاشیه جو زمین مورد استفاده قرار می گیرند.

این مدل ها به نوبه خود به دانشمندان به منظور درک بهتر از تمامی جنبه های پدیده سوراخ شدن سپر مغناطیسی زمین و همچنین پدیده هایی از قبیل شفق، طوفان های وابسته به جاذبه زمین و همچنین درک دلیل از بین رفتن سپر مغناطیسی مریخ کمک می کنند.

به گفته یکی از مسئولان این آزمایش موشکی، در تمامی آزمایش های قبلی که از بخار آب به عنوان یک ردیاب استفاده شده است به جز در مواردی به طور مستقیم از بدنه موشک استخراج شده و به فضا تزریق شده اند. این مسئله اگرچه باعث محدود شدن داده هایی که دانشمندان از مین جمع آوری کرده اند شده است اما در بسیاری از موارد ابرهای تولید شده به یکدیگر نزدیک بوده و تشخیص آنها دشوارتر شده است.

اما در روشی که برای آزمایش اخیر استفاده شده است ۱۰ استوانه در هر ۶ تا ۱۲ مایل در فضا قبل از استخراج بخار آب و تزریق بخار قرار داده شده اند.و کار این استوانه ها در واقع کمک به تشخیص آسان تر ابرهای رنگی بوده است. این استوانه ا از جنس آلومینیوم و در اندازه بطری نوشابه بوده ساخته شده اند.

این ابرها که با استفاده از گازهای شیمیایی تولید شده اند به راحتی قابل مشاهده نیستند. در واقع این ابرها نور خورشید را منعکس می کنند و برای افزایش میزان مرئی بودن این ابرها و افزایش قابلیت مشاهده آن ها برای دانشمندان زمانی که آسمان برای ساکنان زمین تاریک است اما خورشید همچنان در فضا وجود دارد، یعنی زمان غروب آفتاب این آزمایش انجام شده است.