خالکوبی تغییر رنگ دهنده ای که بر سلامت بدن نظارت می کند!

به گزارش سيناپرس به نقل از كليك،محققان موفق به ساخت جوهر تغییر رنگ دهنده جدیدی برای تاتو شده اند که به تغییرات درون بدن، مثل تغییر قند و سدیم خون واکنش نشان می دهد.

دانشمندان قصد دارد با استفاده از حسگر های زیستی (بیو سنسور) به جای جوهر های معمولی، پوست انسان را به یک صفحه نمایش تعاملی بدل نمایند. هر چند این ایده فعلا در حد یک طرح مفهومی است ولی به وقوع پیوستن آن بسیار هیجان انگیز خواهد بود. فناوری جدیدی مثل این می تواند روش های نظارت بر سلامتی افراد را دگرگون کند.

این پروژه که DermalAbyss نام گذاری شده، حاصل همکاری مشترک میان دانشگاه ام.آی.تی و دانشکده پزشکی هاروارد بوده و گروه تحقیقاتی Fluid Interfaces و دانش بیوتکنولوژی در آن دخیل بوده اند.

این تیم تا کنون موفق به ساخت سه جوهر متفاوت شده اند که با بروز تغییر در مایع میان بافتی (مایعی که در اطراف سلول های بدن غوطه ور بوده و ۱۶ درصد از وزن بدن را تشکیل می دهد) رنگشان عوض می شود.

از میان این سه نوع جوهر سنسور مانند، یکی از آن ها از بقیه شگفت انگیز تر بوده و می تواند میزان قند خون را اندازه گیری کند. این جوهر رنگ خود را با افزایش قند خون از آبی تا قهوه ای تغییر می دهد.

داشتن یک تاتوی حساس به قند خون می توان برای افراد مبتلا به بیماری دیابت جذاب باشد و آن ها را از شر آزمایش های مکرر در طول روز با استفاده از سوزن و دریافت خون خلاص کند.

همچنین این تیم جوهری را تولید کرده اند که به میزان pH (اسیدی بودن) خون حساس بوده رنگ خود را بر اساس آن از صورتی تا بنفش تغییر می دهد. جوهر سوم نیز به سدیم حساس است و با افزایش میزان نمک در بدن رنگ سبز خیره کننده ای را در زیر نور ماورا بنفش به نمایش می گذارد.

این تیم در وب سایت مربوط به این پروژه نوشته اند: Dermal Abyss به صورت مستقیم به بخش های درونی بدن دسترسی پیدا کرده و فرایند های متابولیکی درونی آن را در قالب یک تاتو به نمایش کشیده و بازتاب می دهد.

این اختراع می تواند کاربرد های متفاوتی داشته و از آن برای نظارت مداوم بر سلامتی بدن، تشخیص های پزشکی، خود مراقبتی و رمز نگاری اطلاعات در بدن به کار گیری شود.

همچنین این حسگر برای افرادی که در سلامتی به سر می برند و می خواهند نظارت دقیقی بر رژیم غذایی خود داشته مفید خواهد بود. علاوه بر این، افرادی که شیفته وسایل تکنولوژیک بوده و می خواهند وضعیت بدن خود را با یک تاتوی زیبا و جالب مورد نظارت قرار دهند، می توانند از این اختراع شگفت انگیز بهره مند شوند.

یکی از اعضای این تیم با نام “شین لیو” از دانشگاه ام.آی.تی می گوید: افراد مبتلا با دیابت به ما ایمیل می دهند و درخواست امتحان کردن این تاتو را دارند.

اما اگر شما از جمله افراد مشتاق به استفاده از این تاتوی حساس زیستی هستید، متاسفانه باید بگوییم که DermalAbyss فعلا در حد یک طرح مفهومی بوده و زمان تولید و تبدیل آن به یک محصول قابل استفاده مشخص نیست.

محققان این جوهر ها را بر روی تکه هایی از پوست خوک آزمایش کرده اند و با انجام تزریقات مختلف، میزان مایعات ذکر شده را در بدن آن ها تغییر داده اند تا این حسگر ها آن را تشخیص دهند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا