حرارت و برق در خانه تولید می‌شوند

به گزارش سیناپرس و به نقل از ایسنا، پیل‌های سوختی نوع غشای الکترولیت پلیمری به‌عنوان یک منبع تولید انرژی پاک در نظر گرفته می‌شوند و در صنعت و پروژه‌های تحقیقاتی کاربرد دارند، چراکه این پیل‌ها از نظر توان تولیدی و عمرکاری دارای عملکرد بالایی هستند.

در طرح جدید انجام‌شده توسط محققان داخلی، برای ساخت استک پیل سوختی عملکرد بالا از مجموعه الکترود غشاء بر پایۀ غشای نانوکامپوزیت پلی‌بنزایمیدازول و اکسید فلزی پروسکیتی نانوساختار استفاده شده است.

 

با توجه به نیاز عمده و ضروری قرن حاضر به حفاظت از محیط زیست، تولید انرژی پاک ضروری‌تر از گذشته به نظر می‌رسد. در همین راستا تحقیقات گسترده‌ای به منظور کاهش وابستگی به نفت انجام شده است که یکی از این تلاش‌ها، تجاری‌سازی و تولید مقرون‌به‌صرفۀ پیل‌های سوختی هیدروژنی است که منجر به کاهش آلودگی خواهد شد.

در بین پیل‌های سوختی هیدروژنی، آن‌چه که توانسته است نقش پررنگ‌تری در انجام کارهای تحقیقاتی و صنعتی داشته باشد، پیل‌های سوختی نوع غشای الکترولیت پلیمری است که به علت داشتن توان تولیدی بیشتر و عمر کاری بالاتر، عملکرد بهتری دارد و به‌عنوان یک منبع تولید انرژی پاک در نظر گرفته می‌شوند.

یکی از معایبی که در حال حاضر این نوع پیل‌های سوختی بر پایه غشاهای نفیونی دارند، این است که در دمای بالاتر از 80 درجه سانتیگراد دچار کاهش شدید عملکرد می‌شوند.

 

در این فرآیند دفع منواکسیدکربن از سطح پلاتین  با کاهش اکسیژن در سمت کاتد و در دمای بالا به همراه با سینتتیک سریع شده رخ می‌دهد.  به همین دلیل است که ساخت غشاهای پلیمری که در پیل‌های سوختی پلیمری دما متوسط به کار می‌روند، پیشرفتی مهم و امیدوار کننده است.

 

این نخستین بار است که در کشور  طراحی و ساخت پیل سوختی غشای الکترولیت پلیمری برای ساخت اجزای کلیدی پیل سوختی انجام شده است. در ساخت این غشاها جایگزین نفیون به صورت نانوکامپوزیتی تولید شده است که از نوآوری‌های طرح محسوب می‌شود.

 

از این طرح صنعتی جدید می‌توان در ساخت پیل‌های سوختی به منظور تولید خانگی برق و حرارت به جای روش‌های فعلی استفاده کرد. پیشرفت این فناوری میتواند به ساخت پیل‌های سوختی یک کیلوواتی با کاربرد برق پشتیبان در ساختمان‌های مسکونی و تجاری منجر شود. این طرح در برنامه «نانو مچ» ستاد توسعه فناوری نانو به منظور توسعه و تجاری‌سازی ارائه و تصویب شده است.

 

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا