دستگاه شبیه ساز وزن در تصویر برداری پزشکی ساخته شد

به گزارش سیناپرس، عباس خوشبویی، مجری طرح «شبیه ساز نیروی وزن در تصویر برداری پزشکی» در گفتگو با مهر  اظهار داشت: ما موفق شدیم دستگاهی کمک تشخیصی را طراحی کنیم تا از به وجود آمدن مشکلاتی که در نتیجه ام آر آی «MRI» تاثیر دارند، جلوگیری شود.

 

وی افزود: به هنگام ام آر آی «MRI» مشکل تنگی نخاع و مشکلاتی که به ستون فقرات و دیسک کمر مرتبط است به وجود می آید که به صورت دقیق مشخص نمی شوند و همین باعث عدم تشخیص درست بیماری و تجویز های نابجا خواهد شد.

خوشبویی خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه فرد به هنگام گرفتن ام آر آی «MRI» دراز می کشد، بسیاری از مشکلات مشخص نمی شود چون با دراز کشیدن نیروی وزن از روی کمر فرد برداشته می شود و بیرون زدگی دیسک بین مهره ای و فشار نخاع که باعث درد می شده دیگر در بدن فرد وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه از این رو تشخیص پزشک درست نخواهد بود، عنوان کرد: از این رو در صدد آمدیم دستگاه شبیه ساز وزن را برای تصویر برداری پزشکی طراحی کنیم و آن را روی دستگاههای اسکن و ام آر آی «MRI» نصب کنیم.

به گفته وی، برخی کشورها دستگاه ام آر آی «MRI» ایستاده را طراحی کرده اند که همین دستگاه برابر با ۴۰ میلیارد تومان هزینه دارد به همین دلیل هیچ وقت این دستگاه وارد ایران نشد.

وی با بیان اینکه دستگاه شبیه ساز وزن را برای تصویر برداری پزشکی کم هزینه و قابل نصب روی دستگاههای قدیمی و جدید ام آر آی است، اظهار داشت: با استفاده از این دستگاه نیروی وزن فرد روی کمرش شبیه سازی می شود و بعد از آن تصویر برداری صورت می گیرد تا به صورت دقیق بیماری تشخیص داده شود.

وی افزود: دستکاهی که ساختیم نیروی وزن را  به ستون مهره فرد وارد می سازد و سپس تصویربرداری آغاز می شود.وی با بیان اینکه این دستگاه در کشور ثبت اختراع شده است، تاکید داشت: این طرح، تاییدیه های خود را از متخصصان دریافت کرده و در حال ثبت پتنت از آلمان است.به گفته وی، این سیستم قابلیت صادرات به همه کشورها را دارد و بنا داریم این کار را بعد از به تولید انبوه رساندن انجام دهیم.

خوشبویی با بیان اینکه تمام مراکزی که دستگاه ام ار ای و سی تی دارند می توانند مخاطبان این دستگاه باشند، گفت: ساخت این دستگاه بهترین اتفاق برای بیمار است زیرا تشخیص بیماری راحت تر و بهتر  خواهد شد از این رو درمان نیز با سهولت بهتری انجام می گیرد.

 ساخت این دستگاه حاصل تلاش تیم ۱۴ نفره بوده که تا کنون برنده جایزه ملی خلیج فارس و همچنین جایزه اول اینوتک کشوری و جوایز متعدد استانی شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا