عامل ایجاد درد های شدید در انواع سرطان شناسایی شد

 تحقیقات جدید  بیش تر پیرامون علل ایجاد این درد ها بوده و طی این مطالعات کشف یک ژن مخصوص باعث امیدواری محققان جهت پیدا کردن روش های جدید کاهش درد شد.

دکتر دیوید لام از دانشگاه تورنتو با آزمایش سرطان های ایجاد شده در سر و گردن  شروع به تحقیق در مورد آثار این سرطان ها روی بدن بیماران کرد , سرطان هایی که سالانه بیش از 550000 نفر در دنیا را مورد تهدید جدی قرار می دهند. طی این آزمایش ها دکتر لام و تیم همراه وی متوجه شدند که خطر ابتلا به این نوع سرطان ها در مردان بیش تر از زنان بوده و بیش تر مبتلایان نیز تا کنون مرد بوده اند.این مسئله باعث شد تا لام و همکارانش ژنی به نام TMPRSS2 را بیش تر مورد بررسی قرار دهند ژنی که حضور طولانی مدت آن در بدن با انواع پیشرفته سرطان پروستات مرتبط است.  

چیزی که توجه لام  را جلب کرد وجود TMPRSS2 به میزان مشخص در بدن بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن و به مقدار بیش تر در بدن افراد مبتلا به سرطان پروستات بود. فعالیت TMPRSS2 روی سطح سلول های سرطانی و تماس آن ها با اعصاب انتقال دهنده درد از نکات جالبی بود که توسط دانشمندان مشاهده شد.

اثبات وجود رابطه بین میزان TMPRSS2 و مقدار دردی که بیمار تحمل می کند مهم ترین نتیجه گیری از آزمایش انجام شده بود. هرچه میزان ژنی که با گیرنده های اعصاب در تماس است بیش تر باشد بیمار درد بیش تری تحمل می کند.

بعد از اثبات این مطلب , تیم تحقیقاتی طی سنجش میزان تاثیر  TMPRSS2 در درد های ایجاد شده ناشی از سایر انواع سرطان ها مثل سرطان پستان و پوست به نتایج یکسانی رسیدند و دریافتند که هر چه میزان TMPRSS2 در بدن فرد مبتلا بیش تر باشد به همان میزان درد بیش تری به او منتقل می شود.

با کشف اثر این ژن روی دردی که بیمار متحمل می شود دانشمندان می توانند داروهای جدیدی علاوه بر دارو های مسکن فعلی که از خانواده اپیوید ها ( مثل مورفین ) هستند تولید و روانه بازار کنند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا