تاثیر آگاهی از هیجانات درونی بر کاهش وزن

سیناپرس: اضافه وزن و چاقی، یکی از مشکلاتی است که بسیاری از کشورهای جهان با آن دست به گریبان هستند. با اینکه تاکنون برنامه ها و طرح های گوناگونی برای کاهش این پدیده به انجام رسیده است، اما میزان اثربخشی آنها همچنان مورد تردید است. در این میان، شاید نتایج یک مطالعه جدید بتواند سبب افزایش کارایی شیوه های کاهش وزن شود.

به تازگی گروهی از پژوهشگران در مطالعه ای به این نتیجه رسیدند که آموزش شیوه توجه به هیجانات درونی به افراد می تواند به آنها کمک کند تا رویکردی بهتر در قبال وزن خود داشته باشند و به این ترتیب، احتمال دستیابی آنها به وزن ایده آل افزایش یابد.

شرکت های مختلف تولید کننده ماد غذایی، از جاذبه های مختلف تبلیغاتی برای فروش هر چه بیشتر محصولات خود استفاده می کنند. از آنجا که بسیاری از افراد بدون فکر به سمت خرید مواد غذایی مختلف می روند، آشنایی با هیجانات درونی که عامل سوق دادن آنها به سمت غذاهای مختلف و به ویژه ناسالم است می تواند نقش مهمی در حفظ وزن ایده آل و یا کاهش وزن داشته باشد.

در این مطالعه، شرکت کنندگان به دو دسته تقسیم شدند. به یک گروه آموزش هایی اولیه در مورد شیوه های شناسایی هیجانات مختلف در خود و دیگران داده شد. سپس این افراد در برابر انواع محصولات مختلف غذایی و بسته بندی های رنگارنگ و جذاب قرار گرفتند تا بتوانند هیجانات درونی خود و دیگران را در هنگام مواجهه با چنین مواردی تشخیص دهند.

پس از این دوره آموزشی، از همه شرکت کنندگان خواسته شد تا یک میان وعده را از میان دو گزینه سالم و نه چندان سالم برگزینند. افرادی که در دوره آموزشی شناسایی هیجانات درونی شرکت داشتند، بیشتر به سمت گزینه سالم تر گرایش یافتند.

سه ماه بعد، وزن همه این افراد سنجیده شد. در اینجا بود که اهمیت شناسایی احساسات درونی آشکار شد. بیشتر افرادی که در دوره شناسایی هیجانات شرکت کرده بودند، وزن کم کرده بودند. در مقابل سایر شرکت کنندگان در این دوره مقداری اضافه وزن یافته بودند.

این پژوهشگران بر این باورند که آموزش دادن به افراد برای آگاهی یابی از هیجانات درونی می تواند رویکردی موثرتر از برنامه هایی که فقط بر خواندن برچسب مواد غذایی تمرکز می کنند باشد. در واقع با شناسایی بهتر احساسات درونی و استفاده از این آگاهی به منظور اتخاذ تصمیمات بهتر، افراد می توانند مواد غذایی بهتری را برای خوردن انتخاب کنند.

مشروح این پژوهش در نشریه Journal of Marketing Research منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا