اخطار جاری شدن سیل در کشور

در اخطاریه سازمان هواشناسی آمده است:« طی دو روز آینده، به‌ویژه در ساعات بعد ازظهر و اوایل شب به سبب رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت، آبگرفتگی معابر عمومی و احتمال طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها به شرح زیر پیش‌بینی می‌شود»

روز پنجشنبه (۲۶ مرداد ماه): برخی مناطق  فارس، شمال وشرق بوشهر، برخی مناطق هرمزگان، ارتفاعات جنوب و جنوب غرب کرمان، مناطقی از آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ارتفاعات زنجان وشمال سمنان.
روز جمعه( ۲۷مرداد ماه): « برخی مناطق گلستان»

در ادامه این اخطاریه آمده است: «از این‌رو داشتن آمادگی لازم برای جلوگیری از خسارت احتمالی در مناطق یاد شده بویژه درساعات بعد ازظهر تا اوایل شب توصیه می‌شود».

پیش از این هم رییس سازمان مدیریت بحران کشور نسبت به بازگشت سیل‌های مخرب و مهیب در کشور هشدا داده و گفته بود این سیل‌ها دوره بازگشت 500 ساله دارند.

اسماعیل نجار درباره علت وقوع سیل اخیر در شمال‌‌شرق کشور اظهار کرد:‌ وقوع سیل دلایل مختلفی دارد که به ‌جای خود باید بررسی شود، اما از بین بردن پوشش گیاهی منطقه و ساخت‌وسازها در حریم مسیل‌ها ازجمله دلایلی است که در تمام سیلاب‌ها ردپای آن دیده می‌شود و متاسفانه اکثر جانباختگان سیلاب‌ها نیز افرادی هستند که به‌رغم هشدارها در مسیل یا بستر رود حضور داشتند

حادثه سیل و طوفان اخیر موجب بروز خسارت‌های مالی و جانی در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، سمنان و گیلان شده است. تاکنون ۱۳نفر در سیلاب و بارندگی‌های اخیر جان باخته‌اند.

نجار درباره دوره بازگشت 500 ساله این سیل‌ها گفته است:«‌ البته این بدان معنا نیست که تا 500سال دیگر سیلی در این منطقه جاری نشود، بلکه ممکن است پدیده‌های دیگری هم وجود داشته باشد که دوره گردش‌های متفاوتی داشته باشند. از سوی دیگر، پدیده‌هایی چون خشکسالی هم می‌تواند این موارد را تشدید کند».

غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا