برترین‌های المپیاد بین‌المللی ریاضی و شیمی معرفی شدند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، دکتر احسان جمالی، دبیر المپیادهای کشوری در مراسم هجدهمین المپیاد بین‌المللی ریاضی و دهمین المپیاد بین‌المللی شیمی که امروز(پنجشنبه) در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد گزارشی از روند بیست و دومین المپیاد داخلی ارائه داد و افزود: سازمان سنجش در ایران موفق به برگزاری انواع آزمون‌های داخلی و غیره می‌شود. به طوری که در سال این سازمان 160 آزمون برگزار می‌کند که المپیادهای داخلی و بین‌المللی از مهمترین این آزمون‌ها می‌باشد.

وی در ادامه درخصوص برگزاری المپیاد ریاضی و شیمی افزود: در ایران سازمان سنجش آموزش کشور براساس مصوبات قانونی موظف به برگزاری المپیادهای دانشجویی می‌باشد که این المپیادها در داخل تاکنون در 22 مرحله به صورت منظم و هر ساله برگزار شده است. به طوری که اولین المپیاد کشوری در ایران در سال 75 در شش رشته شروع و در بیست و دومین دوره آن در سال جاری به صورت داخلی در 20 رشته برگزار شده است.

دکتر جمالی خاطرنشان کرد: در این 20 رشته فوق، سه رشته در سال قبل به مجموعه رشته‌های المپیادها اضافه شد و دو رشته نیز در سال آینده اضافه می‌شود.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور همچنین خاطرنشان کرد: برگزاری المپیاد کشوری داخلی در سه مرحله برگزار شد که مرحله اول آن همزمان با آزمون کارشناسی ارشد در 20 رشته برگزار شد و 15 نفر اول به عنوان برگزیدگان برای شرکت در مرحله نهایی انتخاب می‌شدند. درواقع در این 20 رشته تعداد 301 هزار و 850 نفر با یکدیگر رقابت کردند که نهایتا 310 نفر به مرحله نهایی راه یافتند.

دبیر المپیاد دانشجویی کشور در ادامه تاکید کرد: مرحله اول المپیاد به گونه دیگر نیز برگزار می‌شود. در واقع این المپیاد به صورت نیمه متمرکز در هفت قطب دانشگاهی کشور توسط تمامی دانشگاه‌هایی که در آن قطب قرار گرفتند می‌توانند شرکت و برگزیدگان به مرحله نهایی المپیاد داخل راه یابند.

دکتر جمالی اضافه کرد: در سال جاری تعداد 2585 نفر در اواسط اردیبهشت ماه سال جاری در المپیاد نیمه متمرکز رقابت کردند که در هر رشته و هر قطب پنج نفر برای مرحله نهایی انتخاب شدند. 669 نفر آنها به مرحله نهایی راه یافتند.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: این آزمون اواخر ماه گذشته برگزار شد و نفرات برتر ریاضی و شیمی برای شرکت در این مرحله از المپیاد نهایی انتخاب شدند. در واقع معرفی استعدادهای دانشجویی، ترغیب دانشجویان به مطالعه، ایجاد انگیزه برای یادگیری عمیق‌تر پرورش علمی و پژوهشی، ترغیب دانشجویان برای ادامه تحصیل و حمایت مادی از آنها برای ادامه تحصیل در ایران از مهمترین اهداف در ایران می‌باشد ضمن اینکه به برگزیدگان این المپیادها تسهیلاتی از سوی وزارت علوم و بنیاد ملی نخبگان اختصاص داده می‌شود.

وی همچنین در تشریح برگزاری المپیاد بین‌المللی در رشته ریاضی و شیمی در سال جاری نیز گفت: در رشته ریاضی تعداد 43 نفر که 11 نفر آن مرد و 32 نفر زن بودند با یکدیگر به رقابت پرداختند. در رشته شیمی نیز از 45 شرکت کننده مرحله المپیاد داخلی 15 نفر زن و 30 نفر مرد بودند که هر کدام برای شرکت در این مرحله المپیاد انتخاب شدند.

به گفته وی دانشجویان ایرانی به همراه دانشجویان خارجی از کشورهای روسیه، تاتارستان،‌ عراق،‌ اوکراین، ‌لهستان و صربستان از روز یکشنبه 22 مرداد ماه تا 26 مرداد با یکدیگر در دانشگاه شهید بهشتی به رقابت پرداختند.

دبیر المپیادهای کشوری خاطرنشان کرد: تعداد دانشجویان شرکت کننده در المپیاد بین‌المللی در رشته شیمی 19 نفر بودند که 14 نفر از آنها از کشورهای خارجی و پنج نفر از ایران شرکت کردند. همچنین در رشته ریاضی در مرحله المپیاد بین‌المللی نیز 19 شرکت کننده وجود داشت که 14 نفر آنها غیر ایرانی و پنج نفر از ایران بودند. به طور کلی اوراق امتحانی در روزهای گذشته تصحیح و امروز نفرات و تیم‌های برتر معرفی شدند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا