شیمیدان ایرانی به جمع یک درصد اول پراستنادترین محققان شیمی در ISI پیوست

به گزارش ایسنا، "سنتز ترکیبات آلی هتروسیکل به روش واکنش‌های چند جزئی در شرایط تک ظرفی" از زمینه‌های تحقیقاتی مورد علاقه دکتر علیزاده است. سنتز و شناسایی ساختار پروپلان‌های هتروسیکل از شاخص ترین فعالیت‌های تحقیقاتی وی می‌باشد که در جهان تعداد مقالات منتشر شده در این زمینه بسیار محدود و انگشت شمار است. نتیجه این تحقیقات در هشتمین سمینار بین المللی هتروسیکل در کشور گرجستان به زبان انگلیسی از سوی دکتر علیزاده ارائه شده و توجه بسیاری از محققان بین المللی را به خود جلب کرده است.

 

وی با اشاره انتخاب خود به عنوان دانشمند یک درصد ISI در رشته شیمی اظهار داشت: یک درصد به معنای این است که تعداد ارجاعات مقاله‌های فرد در یک بازه زمانی ده ساله فعالیت علمی در بین کل محققان مرتب شده در دامنه یک صدم قرار گیرد و این موفقیت رصد شده و بر این اساس یک فرد به عنوان دانشمند برتر معرفی می‌شود.

 

 

توجه به ابزار و تجهیزات آزمایشگاه‌ها عامل مهم پیشرفت دانشگاه خواهد بود

 

 

وی خاطرنشان کرد: تحقیق ابزار می‌خواهد و آزمایشگاههای ما نیاز به تجهیزات بهتری دارد و برخی از دستگاههای گران قیمت چند سال است که از کار افتاده و تمام گرانت اساتید صرف استفاده و بهره گیری از این تجهیزات در خارج از دانشگاه می شود.

 

وی گفت: پژوهش دو بال دارد که یک بال آن آموزش و بال دیگر آن تجهیزات است و ما برای موفقیت در رقابت جهانی باید تجهیزات مناسب در اختیار داشته باشیم.

 

وی تاکید کرد: دستگاه NMR 500 MHz که برای شناسایی ساختار مولکول‌ها از آن استفاده می شود بسیار برای تحقیقات گروه ما حائز اهمیت است که متاسفانه این دستگاه طی سه سال گذشته دچار نقص شده و قابل استفاده نیست.

 

وی با اشاره به قول مسئولان دانشگاه برای تشویق بیشتر بخش شیمی تصریح کرد: با توجه به موفقیت های بخش شیمی دانشگاه در عرصه های مختلف بین المللی و ملی قول پرداخت گرانت ویژه ای به اعضای هیات علمی بخش شیمی داده شد که متاسفانه تاکنون محقق نشده است.

 

دکتر علیزاده با اشاره به عدم ارتباط صحیح میان دانشگاه و صنعت یادآور شد: به علت ماهیت تحقیقات ما، کاربرد آنها در جامعه زمان بر است و با ایجاد ارتباط میان ما، داروسازان و بیوشیمیست ها می توانیم بهره برداری لازم را از تحقیقات خود داشته باشیم.

 

وی در پایان تصریح کرد: اگر بخش شیمی تاکنون وظایف را خود را به خوبی انجام داده و موفقیت‌هایی را حاصل کرده است به دلیل تلاش شبانه روزی اعضای این گروه می‌باشد و اگر به آن توجه لازم صورت نگیرد، قطعا" این روند صعودی با شیب منفی همراه خواهد بود و ما و دانشگاه در این زمینه مهم عقب نشینی خواهیم داشت.

 

دکتر عبدالعلی علیزاده، متولد 1345 شهرستان مرند بوده و دارای مدرک کارشناسی شیمی از دانشگاه ارومیه و کارشناسی ارشد و دکتری شیمی آلی از دانشگاه تربیت مدرس می باشد. وی به عنوان دانشجوی ممتاز و دانشجوی نمونه کشوری به ترتیب از مقطع کارشناسی ارشد و دکتری فارغ التحصیل و با 23 مقاله از رساله دکتری خود دفاع کرد.

 

وی از سال 1382 به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه تربیت مدرس مشغول به کار شد و هم اکنون با رتبه دانشیاری مشغول به فعالیت است. دکتر علیزاده تاکنون بیش از 150 مقاله بین المللی و ISI به چاپ رسانده و راهنمایی پایان نامه و رساله بیش از 20 دانشجوی کارشناسی ارشد و پنج دانشجوی دکتری را برعهده داشته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا