همکاری مشترک پژوهشگاه نفت و کره جنوبی در زمینه توسعه دانش فنی تولید گاز مایع

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، دکتر اکبر زمانیان، ال ان جی را یکی از روش‌های مطمئن صادرات گاز طبیعی دانست و افزود: برای جایگزینی سوخت خودروها و دیگر وسایل حمل و نقل به سوخت‌های پاک، از سه سوخت سی ان جی، جی تی ال و ال ان جی استفاده می‌شود که کاربرد سوخت LNG (گاز مایع) در حال توسعه بوده و در بخش‌های مختلفی از آن می‌توان استفاده کرد.

وی با بیان اینکه این سوخت علاوه بر آنکه یک روش مطمئن برای صادرات گاز طبیعی است، دوستدار محیط زیست نیز هست، اظهار کرد: امروزه ال ان جی از نظر فرآیندی و تجهیزات به عنوان یک تکنولوژی انحصاری در دنیا محسوب می‌شود و صرفا چندین شرکت آمریکایی و اروپایی در این زمینه فعال هستند.

رییس پردیس صنایع پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت با تاکید بر اینکه انحصار این فناوری باعث شد کشورهای دیگری نظیر کره و چین به دنبال توسعه دانش فنی ال ان جی باشند، اضافه کرد: با توجه به اعمال تحریم‌ها و عدم همکاری ایران با تامین‌کنندگان تجهیزات بین‌المللی همکاری با کشورهایی چون کره جنوبی را در این زمینه آغاز کردیم.

زمانیان با تاکید بر اینکه از سه سال پیش مذاکرات پژوهشگاه صنعت نفت با شرکت ملی گاز در زمینه توسعه فناوری ال ان جی در داخل آغاز شده است، یادآور شد: ال ان جی مورد استفاده در دنیا دارای سه مقیاس کوچک، mid scale و based load یا همان مقیاس بزرگ است که شرکت‌های صنعتی بزرگ در دنیا عمدتا از مقیاس‌های بزرگ برای فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند.

وی به کاربرد مینی ال ان جی در سطح دنیا اشاره کرد و گفت: این فناوری کاربردهای بسیاری دارد که از این میان می‌توان به تبدیل منابع گازی کوچک به ال ان جی اشاره کرد و همچنین سوخت‌های گازی که به فلر ارسال می‌شوند و تبدیل آن به LNG و ایجاد ارزش افزوده بالا از دیگر فواید این دانش فنی است.

زمانیان ادامه داد: گازرسانی به مناطق دور دست که از طریق خط لوله امکان پذیر نیست و همچنین تولید LNG برای مصرف خودروها و اتوبوس‌ها از دیگر کاربردهای مینی ال ان جی است که بسیاری از این فعالیت‌ها با همکاری شرکت ملی گاز در حال پیگیری و انجام است.

وی دوست‌دار محیط زیست بودن را از دیگر مزایای ال ان جی عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون سوخت موجود در کشتی‌ها مازوت است که دارای گوگرد بسیار بالایی بوده و برای محیط زیست آسیب‌های جبران ناپذیری را به همراه دارد؛ از این رو تمهیداتی از سوی جوامع بین‌المللی در نظر گرفته شده است که ال ان جی جایگزین سوخت‌ مازوت شود.

زمانیان، به همکاری ایران و کره در زمینه ال ان جی نیز اشاره کرد و گفت: کره جنوبی به دنبال توسعه دانش فنی LNG است؛ چراکه منابع گازی کافی ندارند و علاقه‌مند برای همکاری با ایران هستند.

وی داد: از آنجایی که ایران اولین دارنده منابع گاز طبیعی در دنیا است، یکی از بازارهای مناسب برای کره جنوبی محسوب می‌شود و با تحقیقات و بررسی‌های انجام شده قرار است ایران و کره جنوبی در زمینه ال ان جی وارد کنسرسیوم مشترک برای توسعه فناوری LNG شوند، از این رو توافق‌نامه‌ای میان این دو کشور با هدف توسعه مشترک دانش فنی و بازاریابی به امضاء رسید.

زمانیان تصریح کرد: طبق توافقات انجام‌شده مقرر شده است که جلسات فنی با حضور نمایندگان کنسرسیوم‌ها در دو کشور برگزار و همچنین کمیته راهبری از سوی دو کشور تشکیل شود تا نتایج مختلف بدست آمده از جلسات فنی، مصوب و مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا