کاهش رشد سرطان پروستات با مصرف گردو

سیناپرس: سرطان پروستات یکی از رایج ترین انواع سرطان در دنیا است. پیش از این مطالعات متعددی در مورد رابطه بین برنامه غذایی و این نوع از سرطان به انجام رسیده بود و بسیاری از این پژوهش ها نیز بر روی مصرف چربی متمرکز بود. با این حال مطالعه جدید که توسط پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا به انجام رسیده نشان می دهد برنامه غذایی سرشار از گردو و یا روغن گردو می تواند به کاهش رشد سرطان پروستات بیانجامد.

مطالعه در مورد تاثیرات مغزهای خوراکی (نظیر گردو یا بادام) پیشینه ای دراز دارد. برای نمونه، پیش از این مطالعات متعدد، بر نقش مثبت این مواد غذایی بر کاهش احتمال بروز بیماری های قلبی- عروقی و عملکرد عروق تاکید داشته اند.

همچنین برخی تحقیقات نشان داده اند که مصرف گردو می تواند موجب کاهش اندازه تومور پروستات در موش ها شود. با این حال مشخص نشده بود که دقیقاً کدام بخش از گردو (اعم از گوشت، روغن و یا اسیدهای چرب امگا 3 موجود در آن) عامل این بهبود هستند.

پژوهشگران در این مطالعه جدید و به منظور تعیین بخشی از گردو که عامل بهبود علایم در سرطان پروستات است، ترکیبی از چربی های مختلف را با همان محتوای امگا -3 موجود در گردو، به عنوان ماده غذایی به موش های دادند. موش ها به چند دسته تقسیم شدند و یک گروه از مغز گردو، یک گروه از روغن گردو و گروهی دیگر هم از چربی آن استفاده کردند.

نتایج این مطالعه مشخص کرد که گردو و روغن گردو موجب کاهش کلسترول و نیز کاهش سرعت رشد سلول های سرطانی پروستات می شوند، اما چربی انگا 3 گردو به تنهایی نمی تواند این بهبود را به وجود آورد. در نتیجه، خواص گردو در بهبود وضعیت قلبی و عروقی و نیز کاهش علایم سرطان پروستات را باید در چیزی به جز امگا 3 موجود در آن جست. با این حال این مطالعه مشخص نکرد که کدام مواد موجود در گردو، جلوی پیشروی سرطان پروستات را می گیرد. با این حال حدس می زنند که ترکیب اما 3 با موادی دیگر عامل این اثرات مثبت است.

مصرف گردو در موش ها سبب کاهش فعالیت یک فاکتور شبیه انسولین با نام lGF-1 شد. این فاکتور که یک نوع هورمون رشد است، در سرطان پروستات و پستان موجب رشد سلول های سرطانی می شود. همچنین کاهش کلسترول ناشی از مصرف گردو هم موجب کاهش سرعت رشد این سلول ها خواهد شد. مصرف گردو همچنین موجب افزایش «آدیپونکتین» و عامل سرکوب کننده تومور با نام PSP94 و نیز کاهش COX-2 می شود. گفتنی است هر دوی اینها از نشانه های کاهش خطر سرطان پروستات هستند.

این پژوهش در نشریه Journal of Medicinal Food منتشر شده است.

لینک ژورنال:

online.liebertpub.com/doi/full/10.1089/jmf.2014.0061

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا