کتابی در زمینه نحوه رهایش دارو در شبکیه توسط دانشگاه امیرکبیر منتشر شد

 شبکیه‌ چشم بافتی بسیار پراهمیت و حساس در دستگاه بینایی محسوب می‌شود و در صورت بروز عارضه‌ای در شبکیه، خطر آسیب به کل سیستم بینایی به ‌وجود می‌آید.

مهندسی بافت شبکیه، نسبت به دیگر راه‌های درمانی، با ایجاد یک گستردگی می‌تواند تمام کننده‌ نقایص موجود در دیگر راه‌های درمانی باشد.
در کتاب «مهندسی بافت شبکیه چشم»، خلاصه‌ای از مطالعات انجام شده در مهندسی بافت شبکیه از جمله انتخاب سلول پیش‌ساز، ‌استفاده از فاکتورهای خارجی و انحلال‌پذیر برای جهت‌دهی به تمایز سلولی به‌صورت برون‌تنی و همچنین ‌استفاده از ترکیب سلول‌ها و پلیمرها برای مهندسی بافت شبکیه، مرور شده است.
در درمان بیماری‌های شبکیه روش‌های غیرتهاجمی‌ یعنی عاری از عمل‌های جراحی، همواره موردنظر و تأکید بیماران و محققان بوده‌ است.
سیستم‌های رهایش دارو به بخش خلفی چشم با دو رویکرد به ایمپلنت‌ها و ساختارهای نانومهندسی تقسیم می‌شوند که در بخش انتهایی‌ کتاب به توضیح کامل‌ این سیستم‌ها، در درمان بیماری‌های شبکیه‌ی چشم پرداخته شده است.
به دلیل ظرافت‌های موجود در بافت شبکیه در درمان، روش‌های غیر از عمل‌های جراحی همواره مورد نظر محققان بوده است و به همین دلیل، استفاده از سیستم‌های رهایش دارو بسیار حائز اهمیت است.
این کتاب در 4 فصل تالیف شده است که مطالب فصل یکم به شبکیه چشم، فصل دوم به بازسازی شبکیه، فصل سوم به مهندسی بافت شبکیه و فصل چهارم به سیستم های رهایش کنترل شده دارو به قسمت خلفی چشم اختصاص یافته و به توضیح کامل این سیستم‌ها در درمان بیماری‌های شبکیه چشم پرداخته است.
دانشگاه صنعتی امیرکبیر که فعالیتهای خود را با نام «پلی تکنیک تهران» از سال ۱۳۳۷ آغاز کرده است، اکنون 15 دانشکده دارد که دانشکده مهندسی پزشکی، یکی از آنهاست و تحقیقات بین رشته ای متعددی در حوزه های پزشکی توسط محققان آن انجام می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا