جوان گرایی در وزارت علوم به صلاح نیست

به گزارش سیناپرس به نقل از استاد نیوز، گودرز صادقی، رئیس دانشگاه محقق اردبیلی، معرفی وزیر علوم را برای رؤسای دانشگاه ها بسیار حائز اهمیت دانست و بیان داشت: در اجلاس اخیر رؤسای دانشگاه ها صحبت های فراوانی در تمجید دکتر صدیق صورت گرفت و تصور کردیم ایشان به عنوان وزیر معرفی می شود. سپس دیدیم همه به جز وزیر علوم معرفی شدند.
وی ادامه داد: البته رؤسای دانشگاه ها درباره وزیر علوم سلایق مختلفی دارند، ولی بیشتر تأکید می کنند وزیر علوم باید دارای سابقه مدیریتی در آموزش عالی باشند. وزیر یا معاون وزیر بوده و تجربه ای داشته باشد. شجاع، مقتدر و مورد شناخت عموم افراد نیز باشند. البته درباره آموزش و آموزش عالی ساختارهای مختلفی تصمیم می گیرند. به همین دلیل شجاعت و اقتدار وزیر علوم کارساز نیست، ولی بهتر از هیچی نیست. رؤسای دانشگاه تمایل دارند افراد مؤثر و کسانی که شایستگی های لازم را دارا می باشند، سمت وزارت علوم را عهده دار گردند. اقبال زیادی به افراد جوان که شناخت کافی نیز ندارند، وجود ندارد. گرایش به جوان گرایی نیست بلکه دوست دارند ژنرال های آموزش عالی در این امر باشند.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان این که دانشگاه ها استقلال خاصی دارند، درباره معرفی دیرهنگام وزیر علوم خاطرنشان کرد: دانشگاه ها به نوعی برنامه ریزی شده اند که وابستگی فراوانی به وزارت علوم ندارند به همین دلیل خلأ این موضوع زیاد احساس نمی شود. البته امضای وزیر باید پای مصوبات هیأت امنا باشد تا اجرایی شود ولی چون تا به امروز با جدیت انجام شده و کار زمین مانده نداریم، دانشگاه ها تا چند ماه آینده هم وزیر معرفی نشود آسیب چندانی نمی بینند.
صادقی، درخصوص مطرح شدن نام دکتر فرجی دانا به عنوان یکی از گزینه های وزارت علوم تأکید کرد: ایشان پیشتر سرپرست وزارت علوم بوده و بیشتر رؤسای دانشگاه ها تمایل به وزارت ایشان دارند. یعنی اگر رأی گیری میان رؤسای دانشگاه ها نسبت به دکتر فرجی دانا صورت گیرد، تصور می کنم ۹۰ درصد رؤسای دانشگاه ها دکتر فرجی دانا را انتخاب می کنند.
وی درباره این که آیا تاکنون رؤسای دانشگاه ها نامه نگاری با آقای روحانی درباره معرفی فردی به عنوان وزیر علوم داشته اند یا خیر، تأکید کرد: ما رئیس دانشگاه هستیم عامل فشار به رئیس جمهور نیستیم که بگوئیم این را تأیید کنید یا آن را تأیید نکنید. اگر مورد مشورت قرار بگیریم نظر می دهیم ولی اگر قرار نگیریم دخالت نمی کنیم.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی، با قائل بودن تفاوت میان سیاسی بودن یا سیاسی کاری وزیر علوم، تصریح نمود: به عقیده بنده، وزیر علوم باید سیاسی ولی منصف باشد. نمی شود بگوئیم فلانی چون در فلان جناح یا حزب بود نباید وزیر شود. چنین سخنی منطقی نیست.
وی یادآور شد: مقام معظم رهبری می فرمایند وای به حال دانشجوی که سیاسی نباشد. با این وجود چگونه می توان گفت وزیر علوم یا رئیس دانشگاه سیاسی نباشد؟ وزیر علوم نباید اهل باندبازی بوده و افراد ناشایست جناحش را سرکار بیاید. یعنی اگر طرف اصلاحاتی است یک اصولگرای صالح را بر اصلاح طلب ناصالح ترجیح دهد و اگر اصولگرا است یک اصلاح طلب صالح و سالم را بر یک اصولگرای ناسالم و سوء استفاده گر ترجیح دهد. در درجه نخست تدین و تخصص افراد مدنظرش باشد.
صادقی در پایان اذعان کرد: به عقیده بنده رؤسای دانشگاه ها افراد هیجانی، دنیاگرا، غوغاگر و جنجالی نیستند، به همین دلیل، نظام از این جهت می تواند آرامش را تجربه کند. تعدادی از آن ها نیز اسوه های دانشگاه هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا