یک ایرانی، کاندید محقق جوان «سِرن»

دکتر صادق کاظمی‌فرد، محقق ایرانی و فارغ‌التحصیل رشته علوم کامپیوتر(سخت افزار- معماری) در مقطع دکتری، درباره همایش دوسالانه سرن (EUCAS) توضیح داد و گفت که این همایش هر دوسال یک‌بار از طرف مرکز سرن، که بزرگ‌ترین آزمایشگاه فیزیک ذره‌ای جهان به حساب می‌آید، در همکاری با مرکز فضایی اروپا برگزار می‌شود.

او افزود که این همایش در حوزه ابررساناها فعالیت می‌کند و هدف از برگزاری آن ارائۀ دستاوردهای محققان در این زمینه است و در ادامه، یافته‌های آن‌ها در اختیار متخصصان نیز قرار می‌گیرد. به عبارتی دیگر، در جریان برگزاری این همایش، متخصصان حوزۀ ابررساناها می‌توانند در ارتباط نزدیک‌تر با یکدیگر قرار بگیرند و به تبادل اطلاعات و دستاوردهای خود در جهت رسیدن به نتایج مطلوب بپردازند.

دکتر کاظمی‌فرد به تحقیقات خود در زمینه ابررساناها در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت که نتایج این تحقیقات در قالب یک مقاله به این همایش ارائه شده و مورد پذیرش قرار گرفته است.

این محقق، در تعریف ابررساناها گفت که موادی هستند بدون مقاومت الکتریکی و می‌توانند در زمینه‌هایی مانند صنایع هسته‌ای (شتاب دهنده‌ها)، پزشکی، هوافضا و غیره مورد استفاده واقع شوند.

به گزارش ایسنا، دکتر کاظمی‌فرد، در توضیح روند تحقیقات خود گفت: «در این مطالعات، در حین انجام آزمایشات به نتایجی در زمینه تولید ابررسانا دست یافتیم که مورد تأیید کارشناسان و خبرگان مرکز «سرن» قرار گرفت و منجر به تأیید و در نتیجه همکاری با این مرکز شد.»

او در ادامه افزود: «تمرکز این مطالعات طراحی و ساخت «چیپ ست» بوده است که در آن به موادی برای ساخت ابررسانا  دست یافتیم که با تکرار این آزمایشات روش تولید این مواد اثبات شد.»

این پژوهشگر ایرانی در توضیحات خود اشاره کرد که در فرآیند تحقیقات انجام‌شده، بیشتر از 30 نوع تست و آزمایش برای دستیابی به ابررسانا صورت گرفته است.

دکتر کاظمی‌فرد این دستاورد را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: «کشورهای محدودی به تولید ابررسانا دست یافتند که از آن جمله می‌توان به آمریکا، انگلستان و ژاپن اشاره کرد؛ ولی با توجه به اهمیت این مواد، مطالب زیادی در خصوص نتایج به دست‌آمده منتشر نشده است.»

او همچنین ضمن تشریح روند معمول همایش دوسالانۀ سرن، که از بین مقالات ارائه‌شده و درنظرگرفتن سن محققان، افرادی به‌عنوان پژوهشگر جوان سال معرفی می‌شوند، اعلام کرد که امسال در این همایش با توجه به سن و نتایج تحقیقاتش، به‌عنوان کاندیدا در بخش «محقق جوان» انتخاب شده است.

گفتنی است که همایش دوسالانه «سرن» در شهریورماه سال جاری برگزار خواهد شد و به دنبال آن، نتایج این گزینش اعلام می‌شود.

 

غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا