از بارداری در چهارمين دهه زندگی نترسید

پیش از این به نظر می رسد که برنامه ریزی برای دیر بچه دار شدن و گسترش خانواده در دوره سی سالگی زندگی، ممکن است باعث مشکلات و سختی هایی شود.  تحقیقات گذشته نشان می داد که در فاصله سی تا چهل سالگی شانس حاملگی و داشتن فرزند به ویژه برای زنانی که بچه دار نشده اند، بسیار کم خواهد بود اما مطالعات و پژوهش های جدید نشان می دهد که نه تنها این مطلب واقعیت ندارد، بلکه حاملگی در دهه سی سالگی باعث افزایش عمر مادر می شود.

زنانی که در 33 سالگی و یا دیرتر بچه دار می شوند، نشانگرهای DNA طول عمرشان سه برابر بیشتر از دیگر زنانی است که در جوانی و پیش از سی سالگی باردار می شود.

پژوهشگران دانشگاه کویمبرا (Coimbra) پرتغال در پی پژوهش های اخیر خود دریافتند زنانی که در دهه سی سالگی، مادر می شوند، از زندگی طولانی تری نسبت به زنانی که در نوجوانی یا دهه بیست سالگی باردار می شوند.

این پژوهش ها و نتایج آن در مجله بهداشت عمومی (Public Health) به چاپ رسیده است و نشان می دهد که بارداری د«مرتبط ترین نتایج این پژوهش ها برای زنانی که تمایل دارند دیرتر و در فاصله سی تا چهل سالگی بچه دار شوند (به ویژه برای اولین فرزند خود)، دیده می شود.» می توان گفت که از عوامل متعددی که امید به زندگی زنان را تعیین می کند، بارداری است. بسیار تعجب برانگیز است که بارداری به ویژه در اوایل دهه سی زندگی، عاملی برای افزایش عمر زنان محسوب می شود.

علاوه بر آن، مطالعات دیگری نیز که در مجله یائسه گی (Menopause) منتشر شده است، نشان می دهند، زنانی که در 33 سالگی و یا دیرتر بچه دار می شوند، نشانگرهای DNA طول عمرشان سه برابر بیشتر از دیگر زنانی است که در جوانی و پیش از سی سالگی باردار می شود.

لازم به ذکر است که در این مقالات هیچ توضیحی در مورد اینکه چرا بارداری مادران مسن تر باعث طولانی تر شدن عمرشان می شود، دیده نمی شود.

در این گزارش بیشتر از سخنان و گفته های لرد وینستون (Lord Winston) متخصص باروری ذکر شده که معتقد است زنانی که دیرتر بچه دار می شوند، به خوبی تجربه زندگی کسب کرده و تحصیل کرده اند و توانستند سبک سالم و درست زندگی کردن را بیاموزند. این زنان می توانند به خود کمک کنند تا زندگی سالم تر و طولانی تری داشته باشند.

فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا