نمایشگر هولوگرافیک به بازار می‌آید

بیش از نیم قرن از زمانی که انسان شروع به رویا پردازی درباره نمایش تصاویر واقعی سه بعدی کرد می‌گذرد. نخستین بار فیزیک‌دان و مهندس الکترونیک انگلیسی-مجارستانی «دنیس گابور» در سال 1947 وقتی تلاش می‌کرد کیفیت تصاویر میکروسکوپ الکترونی را بهتر کند، ایده هولوگرافی را مطرح کرد.  از آن زمان تا به حال ایده‌های زیادی برای ساخت نمایشگرهای هولوگرافیک که تصاویر واقعی سه بعدی تولید می‌کنند، مطرح شده و در یکی دو دهه گذشته چند غول تکنولوژی به موفقیت‌هایی در این زمینه دست یافته‌اند، اما هیچ یک از این موفقیت‌ها جنبه تجاری به خودش نگرفت. حالا یک شرکت به نام « لوکینگ گلس فکتوری» که در هنگ‌کنگ و آمریکا مستقر شروع به ثبت سفارش برای ساخت و تحویل نمایشگر‌های واقعی هولوگرافیک به نام «ولوم»  با قیمت 999 دلار کرده است. این رخداد را می‌توان آغاز عصری جدید دانست در شیوه پخش و نمایش تصاویر، درست وقتی که صنعت نمایشگرها از ایده‌های واقعی خالی به نظر می رسیدند.

سفارش نمایشگر هولوگرافیک

صفحه نمایش حجمی شیشه‌ای ولوم که در حقیقت محصول یک استارت‌اپ است، به شما اجازه می‌دهد که بدون نیاز به هدست یک ویدئو را به صورت سه بعدی واقعی ببینید و چنین محتوایی را با اطرافیانتان به اشتراک بگذارید. این صفحه نمایش همچنین تعاملی بوده و شما می‌توانید با کشیدن انگشت روی صفحه، حرکت دادن دست‌هایتان در اطراف یا استفاده از دسته بازی اشیاء به نمایش درآمده را جابجا کنید و بچرخانید. کمپانی سازنده می‌گوید این نخستین نمایشگر شخصی هولوگرافیک قابل خریداری جهان است.هرچند قیمت 999 دلاری ان کمی زیادی است.

نمایشگر هولوگرافیک شرکت وولوم

همچنین علی‌رغم وضوح بیشتر از دو میلیون پیکسل سه بعدی، تصویرنمایش داده شده هنوز کمی تار به نظر می‌رسد. اما این موضوع این معنی را نمی دهد که تماشای تصویر یا بازی کردن با این صفحه نمایش لذت‌بخش نیست. شرکت سازنده برای تولید تصاویر سه بعدی هولوگرافیک این نمایش‌گر از یک تکنولوژی ابداعی خودش به نام « خمش نور» استفاده کرده است که میلیون‌ها نقطه نوری را به درون یک مکعب شیشه‌ای به ابعاد 54 در 27 در 19 سانتیمتر می‌تاباند می‌کند. اما این نخستین بار نیست که یک صفحه نمایش هولوگرافیک به صورت واقعی ساخته می‌شود. پیش از این هم چند شرکت دیگر گام‌هایی در این زمینه برداشته‌اند اما هیچ کدام به این مرحله که برای فروش حتی به صورت محدود آماده باشند نرسیده‌اند.

تلاش رقبای مشهور

در بین شرکت‌های مشهور فن‌آوری هم تلاش برای ساختن یک نمایشگر هولوگرافیک در جریان است. مشهورترین این شرکت‌ها اپل و سامسونگ هستند. قبلا از معرفی آیفون 7 گالاکسی S7 سامسونگ شایعات مبنی بر این‌که این دوگوشی از نمایشگر هولوگرافیک بهره می‌برند بهره می‌برند به راه افتاد. البته هیچ یک از این دو رقیب همان‌طور که متخصصان واقع‌بین صنعت موبایل حدس می‌زدند در نهایت با چنین امکانی راهی بازار نکردند. اما این شایعات ریشه در واقعیتی داشت که در مورد هیچ یک از دو غول بزرگ دنیای موبایل قابل انکار نیست. واقعیت این است که هر دو شرکت حق اختراعی را برای افزودن این ویژگی به محصولاتشان ثبت کرده‌اند. البته این ثبت اختراع می‌تواند صرفا برای کسب اجازه استفاده از چنین امکانی در آینده باشد، اما نگاهی به دو حق اختراع ثبت شده نشان می‌دهد که هر دو رقیب واقعا به فکر ابداع این سیستم نمایش و استفاده از آن در آینده هستند.

پتنت نمایشگر هولوگرافیک سامسونگ

نخستین بار اپل در سال 2008 ابداعی در زمینه نمایشگرهای هولوگرافیک را ثبت کرد. اما در سال 2014 اداره ثبت اختراعات و ابداعات آمریکا حق اختراعی مربوط به این شرکت را منتشر کرد که در سطحی بسیار بالا درباره یک نمایشگرهولوگرافیک سه بعدی توضیح داده بود. این حق اختراع نشان می‌داد اپل قصد استفاده از این نمایشگر تعاملی را در دستگاه های کامپیوتر و همین‌طور موبایل‌ها و تبلت‌هایش دارد. حق اختراع سامسونگ هم نشان می‌دهد این نمایشگر از سطح یک نمایشگر ساده و معمولی هولوگرافیک فراتر رفته و دارای منو و گزینه‌های مختلف لمسی خواهد بود. این ویژگی همان رویایی است که کاربران تلفن‌های همراه در سر می‌پرورانند و  انتظار آن را می‌کشند، انتظاری که بخش مهمی از آن توسط فیلم‌های علمی و تخیلی همچون جنگ ستارگان پدید آمده است.

پتنت نمایشگر هولوگرافیک اپل

علی رنجبران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا