نفرت پراکنی به وسعت دنیای مجازی

برخی از کاربران شبکه های دنیای مجازی خود را سفیدپوستانی برتر و متمایز می دانند که از یهودی ها، سیاهپوستان، مسلمانان، مردم امریکای لاتین و … متنفر هستند. امروزه شما می توانید نظرات مختلف خوب و بد خود را از طریق اینترنت و به صورت آنلاین با تعداد زیادی از مخاطبان و بدون ترس از سانسور توسط شرکت های بزرگ فناوری به دلیل اشاعه نفرت، به اشتراک بگذارید.

شبکه های اجتماعی به گروه های نژاد پرست و نفرت پراکن اجازه می دهد نظرات خود را به روشی که پیش از این هیچگاه مشابه آن وجود نداشته است، منتشر کنند. این مساله سبب شده است تا این گروه ها از حاشیه به متن آمده و عرض اندام کنند.

 این موضوع به اعتقاد کارشناسان یکی از آفت ها و آسیب های مهم موجود در دنیای مجازی است. متاسفانه دنیای فناوری در این حوزه در مسیری باریک بین آزادی بیان و سخنان تنفرآمیز در حال حرکت بوده و این موضوع به افراد متعصبین افراطی امکان  انتشار و اشاعه نظرات و اعتقاداتشان را می دهد. البته از سوی دیگر همین قابلیت برای گروه های صلح طلب و اجتماعی نیز وجود داشته و به آن ها امکان جذب مخاطب و طرفدار می دهد. رویدادهای اخیر و آشوب های جدید ویرجینیا در ایالات متحده آمریکا  نشان می دهد که شرکت های فناوری از قبیل GoDaddy و Discord از روز دوشنبه هفته جاری بخش هایی از خدمات خود را به روی گروه های افراطی و نژادپرست مسدود کرد.

طرحی برای نفرت

در بیشتر موارد تا زمانی که از یک سرویس آنلاین استفاده نکنید، با گروه های افراطی که بر پایه نژاد، قومیت، ریشه های ملی، مذهب، گرایشات جنسی، هویتی و سیاسی که توسط فیسبوک؛ توئیتر و یوتیوب اداره می شوند برخورد نخواهید کرد. متاسفانه امکان مخفی کردن نظرات مبتنی بر نفرت و نژاد پرستی در لفافه ای از کلمات دلفریب و زیبا در قالب آینده مردم اروپا، میراث و هویت آن ها وجود داشته و به این ترتیب شناسائی و مبارزه با این نوع از محتوا بسیار دشوار خواهد بود.

جاناتان گرین بلات (Jonathan Greenblatt) مدیر اجرائی  اتحادیه ضد بدگوئی (Anti-Defamation League) در این رابطه می گوید: «شبکه های اجتماعی به گروه های نژاد پرست و نفرت پراکن اجازه می دهد نظرات خود را به روشی که پیش از این هیچگاه مشابه آن وجود نداشته است، منتشر کنند. این مساله سبب شده است تا این گروه ها از حاشیه به متن آمده و عرض اندام کنند.»

ابزارهای مبارزه

در این حوزه ما با شرکت ها و نه دولت هائی رو به رو هستیم که آزاد هستند به هر نحوی که دوست دارند صحبت کرده و نظراتشان را مطرح کنند و با گروه های مختلف برخورد کنند. در بسیاری از موارد شرکت های فیس بوک، توییتر و یوتیوب سیاست هایی تهاجمی در برابر داعش و فعالیت های مشابه اتخاذ کرده و با گسترش نظرات آن ها مبارزه می کنند.

در حال حاضر فیس بوک با استفاده از هوش مصنوعی قادر به شناسائی و متن ها و تصاویری است که از گروه های تروریستی حمایت می کنند. این تصاویر و متن ها با استفاده از الگوریتمی ویژه شناسائی شده و با آن ها برخورد می شود. این فناوری همچنین برای سایر شبکه های اجتماعی از قبیل وبلاگ ها، اینستاگرام و … نیز استفاده شده و کاربرانی که با افراد زیادی سر و کار داشته و مشکوک به ارتباط با تروریست ها و گروه های افراطی هستند، تحت نظر قرار گرفته و در صورت نیاز حساب کاربری آن ها مسدود می شود.

احسان محمدحسینی

منبع: wired

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا