سنجش میزان زنده‌مانی ورقه‌های کارا در درمان سوختگی‌

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، حجت نادری مشکین، عضو هیات علمی گروه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی اظهار کرد: پروژه‌ای را با استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی و سلول‌های فیبروبلاست برای درمان اسکارهای زخمی پوست در دست اجرا داریم.

عضو هیات علمی گروه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، افزود: استفاده از سلول‌های فیبروبلاست از سال 2011 برای درمان چین و چروک در دنیا مطرح شده است؛ اما ما معتقدیم قابلیت سلول‌های مزانشیمی برای درمان این موارد، بهتر است.

وی ادامه داد: درواقع قصد داریم با قیاس پتانسیل سلول‌های بنیادی مزانشیمی با سلول‌های فیبروبلاست در درمان اسکار زخم‌ها، نشان دهیم که استفاده از کدام سلول برای درمان بهتر و سریع‌تر پاسخ می‌دهد.

نادری مشکین با بیان اینکه قرارداد این پروژه را حدود یک ونیم سال پیش به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای دریافت بودجه تحویل دادیم، اما با این وجود هنوز مبلغی بابت انجام این طرح دریافت نشده است.

عضو هیات علمی گروه سلول‌های بنیادی و پزشکی ترمیمی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی به طرح دیگری اشاره کرد و گفت: لایه اپیدرم پوست به راحتی در آزمایشگاه تولید می‌شود، اما موضوع نگهداری آن در دمای منفی 196 درجه مورد توجه ما بوده است.

نادری مشکین ادامه داد: برای درمان بیماران سوختگی درجه 3 از ورقه‌های کراتینوسیت استفاده می‌شود که در واقع ما در این پروژه درپی این هستیم که میزان زنده‌ مانی ورقه‌های کراتینوسیت فریز شده را پس از ذوب کردن بسنجیم.

وی تاکید کرد: در تلاش هستیم که میزان زنده مانی بعد از ذوب شدن این ورقه‌ها را به حداکثر برسانیم.