رصدخانه فضایی تس ناسا، شکارچی جدید سیارات زمین‌سان

به گزارش سیناپرس به نقل از اسپاش، رصدخانه فضایی تس (TESS)، با پرتاب درسال 2018، بیش از 20 هزار سیاره فراخورشیدی را شناسایی خواهد کرد. این سیارات در اندازه زمین تا بزرگتر از غول‌های گازی خواهند بود. انتظار می‌رود رصدخانه تس حدود 500 سیاره زمین‌سان و ابرزمینی یا اجرامی با شعاع کمتر از دو برابر زمین کشف کند. تس سیاره‌های کوچک سنگی و منجمد را در اطراف ستارگان مختلف شناسایی خواهد کرد. برخی از این سیارات احتمالا در کمربند حیات ستاره میزبان خود قرار دارند.
به گفته پژوهشگران، جامعه علمی مشتاقانه منتظر راه اندازی تس و انتشار اولین داده‌ها در سال 2018 است.
تس در طی ماموریت دو ساله، که توسط دانشگاه MIT هدایت و توسط مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا مدیریت می‌شود،درخشندگی بیش از 200 هزار ستاره را کنترل خواهد کرد. گذر سیاره از مقابل ستاره میزبان باعث کاهش روشنایی ستاره شده و بدین ترتیب تس می‌تواند سیارات فراخورشیدی را شناسایی کند.

دوربین‌های تس

چهار دوربین دیجیتال این رصدخانه که توسط پژوهشگران بنیاد کاولی و آزمایشگاه لینکولن دانشگاه  ام‌آی‌تی ساخته شدند، به عدسی‌های بزرگ با گشودگی زیاد مجهزند و قادرند کل آسمان را نقشه‌برداری کنند.
هر دوربین شامل یک لنز و یک آشکارساز با چهار CCD است. فرآیند کلی طراحی، ساخت و آزمایش دوربین‌ها در دانشگاه  MIT چهار سال طول کشید.
این دوربین‌ها به تازگی به شرکت اوربیتال‌اتک (Orbital ATK) تحویل داده شده تا به ماهواره متصل شوند. این چهار دوربین توسط ناسا و گروهی از کارشناسان فنی مورد بررسی قرار گرفته و آزمایش‌ها موفقیت‌آمیز بود. محققان معتقدند ماموریت به راحتی به تمام اهداف علمی خود دست خواهد یافت.
میدان دید هر کدام از این دوربین‌ها پنج برابر بزرگتر از دوربین رصدخانه فضایی کپلر است. جرج ریکر(George Ricker)  محقق ارشد این ماهواره تحقیقاتی و عضو انستیتو اخترفیزیک کاولی دانشگاه MIT  می‌گوید: "در مجموع این چهاردوربین ناحیه‌ای 5 برابر بزرگتر از تلسکوپ کپلر را جستجو خواهند کرد. وجود چنین میدان دید لحظه‌ای در دوربین‌ها و حساسیت آشکارساز در یک ماموریت‌ فضایی بی سابقه است."
تس با بررسی تغییرات جزیی در روشنایی یک ستاره وجود سیارات را تشخیص خواهد داد.
پس از پرتاب، آسمان به 26 بخش تقسیم شده و دوربین‌های تس هر بخش از آسمان را به مدت 27 روز جستجو خواهند کرد. نیمکره جنوبی آسمان در سال اول و نیمکره شمالی در سال دوم ماموریت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
داده‌های جمع‌آوری شده توسط دوربین‌های تس ابتدا با کامپیوتر فضاپیما پردازش می‌شود. سپس هر دو هفته از طریق شبکه فضای دوردست ناسا (DSN) به زمین فرستاده شده و بلافاصله در مرکز عملیات تس در MIT بررسی می‌شود.

رصدخانه فضایی تس ناسا، شکارچی جدید سیارات زمین‌سان

تفاوت تس با کپلر

در حالی که تلسکوپ فضایی کپلر بر روی یک منطقه از آسمان متمرکز بود و تمامی سیارات عبوری از این منطقه خاص را مورد بررسی قرارمی‌داد، تس در ماموریت دو ساله خود تقریبا تمام آسمان را جستجو کرده و درخشانترین ستاره‌ها را در نظر خواهد گرفت که انتظار می‌رود میزبان سیاره‌های زمین‌گون باشند.

پرتاب

رصدخانه فضایی تس (Transiting Exoplanet Survey Satellite) قرار است بین 20 مارس 2018 تا 20 ژوئن 2018 توسط پرتابگر فالکون-9 شرکت اسپیس‌اکس به فضا پرتاب شود. تس در سفر دو ساله خود در مداری بسیار بیضی شکل بر گرد زمین و در فاصله ای تقریبا به اندازه فاصله ماه، خواهد چرخید. هدف تس جستجوی سیاره‌های فراخورشیدی است که در کهکشانهای دیگر در مدار ستاره‌های پر نور اطراف خودشان در فاصله‌ای که امکان حیات در آن وجود داشته باشد قرار دارند.