اولین نشست خبری موزه علوم و فناوری در سال 96 برگزار شد

در ابتدای مراسم دکتر سیف الله جلیلی، رئیس موزه علوم و فناوری، گزارشی از عملکرد یک ساله موزه ارائه داد. وی درباره فعالیت های موزه در جهت علاقه مند کردن مردم به علم و فناوری گفت: از سال 1384 که موزه علوم و فناوری تاسیس شد، این موزه برنامه های متنوعی را در جهت ایجاد ارتباط میان عامه جامعه و علم انجام  داده است.

جلیلی خاطر نشان کرد: باید بگویم موزه علوم و فناوری چندسال پیاپی به عنوان موزه برتر معرفی شد. بهترین اتفاقی که برای ما در سال 95 افتاد، اضافه شدن صفت ملی به اسم موزه ما – یعنی موزه ملی علوم و فناوری – بود.

رئیس موزه علوم و فناوری در ادامه به برخی مشکلات و محدودیت های موزه نیز اشاره کرد و گفت: مکان موزه علوم بسیار قدیمی و جز بناهای تاریخی است. ما نمی توانیم به راحتی دستاورد های علمی را با توجه به محدودیت مکانی به نمایش بگذاریم. باید مکانی درخور موزه به آن اختصاص داده شود.

جلیلی درعین حال از اتفاقات خوب هم خبر داد و افزود: البته باتوجه به این مشکلات، تفاهم نامه هایی میان شهرداری و وزارت علوم امضاء شده است که طبق آن بخشی از بوستان ولایت به زمین موزه ما اضافه شده است. همچنین در سال گذشته، بودجه عمرانی از سوی دولت به موزه تعلق گرفته است و طبق این تفاهم نامه ها، منتظر مجوز برای ادامه ساخت و سازها هستیم. اگر خدا بخواهد و باتوجه به مجوزها و تفاهم نامه ها، طی 5 سال آینده ساختمان جدید موزه علوم و فناوری ساخته خواهد شد.

ایشان درباره ارتباط با کشور های خارجی گفت: ما با کشور های آلمان و فرانسه تفاهم نامه هایی امضاء کرده ایم و خود من هم به زودی از موزه های معروف و به نام این کشور ها در زمینه علم و فناوری دیدن خواهم کرد.

رئیس موزه علوم درباره آمار بازدید موزه گفت: متاسفانه باید بگويم آمار ما در مقایسه با موزه های معروف دنیا و کشور های دیگر خیلی پایین است؛ اما آمار بازدید از موزه علوم و فناوری نسبت به سال های گذشته، سیر صعودی داشته است و این امید هست که (این آمار) بهتر هم بشود.

دکتر جلیلی در پایان سخنان خود، سال 95 را سال خوبی برای موه علوم و فناوری تلقی کرد و گفت: ما در سال 95 تغییرات بنیادین از جمله تغییر چارت سازمانی و تغییر لوگو و آرم در موزه ایجاد کردیم. در پایان از شما خبرنگاران و صاحبان قلم می خواهم در گزارش های خود، موزه علوم و فناوری را به همه اقشار جامعه معرفی کنید و در ایجاد انگیزه برای مردم در جهت فعالیت های علمی پویا باشید.

 

در ادامه نشست، دکتر زهرا اجاق، دبیر همایش هفتم موزه با نام میراث علم و جامعه گفت: با توجه به این که در کشور ما وجه زیادی به تاریخ و موزه نمی شود، این رسالت ماست که فضایی تعاملی برای خانواده ها و دانش آموزان واستادان علمی ایجاد کنیم.

ایشان خاطر نشان کرد: خدارا شكر موزه علوم ارتباط خوبی با آموزش و پرورش و دانشگاه ها دارد. اما امسال در این جشنواره سعی کردیم نقش میانجی میان علم و جامعه را ایفا کنیم.

دکتر اجاق با تاکید بر وابستگی علم و جامعه و نقش حیاتی هر دوی آن ها در پیشرفت جامعه گفت: اکنون باید بیش از پیش به برگزاری فستیوال ها و جشنواره های این چنینی توجه کنیم. ما در این جهت اقداماتی نیز انجام داده ایم که برای جشنواره امسال به خارج از کشور هم فراخوان زده ایم و شرکت کنندگانی از خارج هم داشته ایم و در داخل هم فراخوان زده ایم که تا 31 مرداد همه علاقه مندان آثار خود را ارسال کنند.

دبیر همایش هفتم موزه با نام میراث علم و جامعه در پایان گفت: ما در این جشنواره سعی داریم فضای تعاملی و بسیار ساده و آسان برای مردم عادی و اساتید علمی ایجاد کنیم تا مردم هم اهمیت علم وفعالیت های علمی را دریابند.

در بخش بعدی این نشست، دکتر حسین مدنی، دبیر کنفرانس فصلی سار گفت: هدف کنفرانس سار ایجاد فرصتی برای به اشتراک گذاشتن ایده ها و استارت آپ های نو است. امسال یک تغییر اساسی در این کنفرانس ها انجام شده و آن هم اینکه امسال، سخنرانان مثل سال های گذشته از سوی هیأت داوران انتخاب نمی شوند. سخنرانی برای افراد موفق امسال آزاد است.

مدنی در پاسخ به سوال یکی از حضار که «این سخنرانی ها تقلیدی از تد است» گفت: خیر! کنفرانس های سار تقلید نیست، بلکه کاری جدید و ایده ای تازه است که اتفاقا برای اولین بار در ایران برگزار می شود.

دکتر محمدی، معاون امور نمایشگاهی جشنواره "علم برای همه" نیز گفت: امسال بخش تازه ای به جشنواره اضافه شده که آن هم زلزله و زلزله شناسی است. ما امسال تصمیم گرفتیم به خانواده ها آموزش بدهیم که زلزله حیات طبیعی زمین است و ما باید هر لحظه در برابر آن آمادگی داشته باشیم. ایشان در اینباره افزود: باتوجه به این که کشور ما روی کمربند زلزله قرار دارد، باید بیشتر به امر زلزله توجه شود. ما اقدامات زیادی در این زمینه انجام داده ایم، مثل اینکه کلیپ هایی برای آموزش همگانی در مترو تهیه کرده ایم که قرار است در مترو پخش شود.

محمدی خاطر نشان کرد: هدف ما تنها ترویج فضای علمی در کشور است. من امیدوارم این همایش ها و کنفرانس ها بیشتر از قبل مورد توجه مردم و مسئولین قرار بگیرد.

در بخش آخر نشست خبری دکتر آقابابایی، دبیر جشنواره "علم برای همه" درباره امور اجرایی این جشنواره توضیحاتی ارائه داد و گفت: امسال بخش های بسیار ویژه ای در جشنواره برای خانواده ها و کودکان در نظر گرفته ایم. همایش ما دارای دو بخش رقابتی (ارسال آثار) و بخش نمایشگاهی (غیر رقابتی) است.

آقابابایی افزود: طبق فراخوان جشنواره، خانواده ها می توانند آثار خود را تا 20 مهر ارسال کنند تا آثار برتر در سالن برج میلاد به نمایش گذاشته شود. باتوجه به مصادف بودن زمان جشنواره با هفته علم، ما برنامه های زیادی را تهیه دیده ایم که مهمترین آن ها اهدای تندیس به خانواده هایی است که اثرشان برتر است.

وی خاطر نشان کرد: ما بخش های ویژه ای مخصوص کودکان ترتیب داده ايم، مثل بخش شعر و داستان که امیدوارم این برنامه ها در ترغیب کودکان به فراگیری علم موثر باشد.

 

گزارش: حانيه محبی زاده

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا