توسعه صادرات در گروی اقتصاد دانش بنیان است

مسعود میرکاظمی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به ضرورت حرکت کشور به سمت اقتصاد دانش بنیان، گفت: ما بایستی دانشی که در کشور رو به رشد است و طبق آمارها میزان آن در سال های گذشته 11 برابر متوسط جهانی بوده است را به سمت کاربردی کردن سوق دهیم به نحوی که روی زندگی مردم تاثیرگذار باشد. برای تحقق اقتصاد دانش بنیان باید دانشی را که به شکل مقاله یا در کنفرانس ها و محافل دانشگاهی ارایه می شود، به سطح جامعه، صنعت، کشاورزی و حوزه های مختلف کسب و کار بیاوریم. این خلا از قبل از انقلاب همراه ما بوده است. قبل از انقلاب، حوزه های مختلفی که در کشور به وجود آمده بودند هیچ همبستگی با هم نداشتند و همبستگی آنها با بیرون از کشور بود. وظیفه صنعت ما این بود که نفت بفروشد و یک مونتاژی در کشور شکل بگیرد. حوزه دفاعی کشور قرار بود که حلقه ای باشد از زنجیره دفاعی آمریکا. در این میان، یکی از حلقه های ناپیوسته هم دانشگاه ها بود. وظیفه دانشگاه ها این بود که بچه های خوشفکر را از طریق کنکور شناسایی و تا مقطع لیسانس آنها را تربیت کنند، سپس به آمریکا بفرستند. یعنی اصلا قرار نبود که دانشگاه ها به حل مشکلات کشور بپردازند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، افزود: ما در حوزه هایی که این نظم را بر هم زدیم، موفق شدیم، مثل هوافضا، مثل صنایع دفاعی، مثل نانو، مثل حوزه سلول های بنیادی. بنابراین تا این تحول صورت نگیرد و دانش به کف کارخانه ها و کارگاه ها نیاید، ما اقتصاد دانش بنیان نخواهیم داشت.

وزیر پیشین نفت خاطرنشان کرد: تنها راه نجات کشور، رفتن به سمت اقتصاد دانش بنیان و تولید کالا و خدمات با ارزش افزوده بالا است. یعنی در قبال مصرف یک واحد انرژی، کالایی تولید کنیم که ارزش افزوده بالایی داشته باشد. اگر ارزش افزوده بالا داشته باشد هم ارزش صادراتی بالا دارد و هم شدت انرژی را کاهش می دهد. علت اینکه شدت انرژی در کشورهایی مثل ژاپن، یک چهاردهم ایران است، تولید کالای با ارزش افزوده بالا و صرفه جویی در انرژی مصرفی برای تولید است.

وی تصریح کرد: برای استحکام کشور و جداکردن اقتصاد از اقتصاد تک محصولی نفت، باید به سمت توسعه صادرات حرکت کنیم و توسعه صادرات هم در گروی اقتصاد دانش بنیان است که می تواند کسب و کار را رونق واقعی دهد. ما هم اکنون در کشور 40 درصد ظرفیت مازاد داریم. چرا این ظرفیت منجر به صادرات نمی شود؟ برای اینکه دانش بنیان نیست. صرفا آمدیم ظرفیت ایجاد کردیم بدون اینکه این ظرفیت موثر باشد. شاخص های کلانی مثل بهره وری و سرمایه سالیان سال است که یا ثابت بوده یا کاهشی. یعنی با وجو اینکه سرمایه گذاری صورت گرفته اما منجر به تولید ملی نشده است.

میرکاظمی در پاسخ به این پرسش که برای دانش بنیان شدن بنگاه های بزرگ اقتصادی چه باید کرد؟ گفت: باید کار اساسی صورت بدهیم. تا زمانی که نگاه ما به شرکت های خارجی است که بیایند و به ما تکنولوژی روز بدهند، این اتفاق نخواهد افتاد چون آن شرکت ها درآمدشان به فناوری روزشان است و اگر هم فناوری بدهند، فناوری سی سال پیششان است.        

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا