فضاپیمای کاسینی اتمسفر زحل را از نزدیک اسکن می‌کند

به گزارش پایگاه خبری بی بی سی، شروع این فرایند نویدبخش دستیابی به اطلاعات جدید درباره ترکیبات شیمیایی اتمسفر زحل است. همچنین زمینه را برای آخرین مانور این فضاپیما که قرار است ماه آینده و قبل از انهدام خودکار فضاپیما در اتمسفر زحل انجام شود، آماده می‌کند. در حال حاضر فضاپیمای کاسینی در یک مسیر کروی در فضای بین اتمسفر و حلقه‌های این سیاره در حرکت است.
قرار است این فضانورد راس ساعت 4 و 22 دقیقه به وقت GMT در نزدیک‌ترین فاصله از سطح زحل قرار گیرد و فاصله آن از بالاترین ابرهای اتمسفر این سیاره به 1600 کیلومتر می‌رسد. این فاصله امکان نمونه‌برداری از ترکیبات گازهای آزادشده در بالای اتمسفر را فراهم می‌کند.
تصور می شود ترکیبات اصلی اتمسفر زحل شامل 75درصد هیدروژن و 25 هلیوم باشد. مقدار انرژی که توسط زحل گسیل می شود بیش از انرژی دریافتی آن از خورشید است و به همین علت محققان معتقدند انرژی گرانشی این سیاره در حال از دست رفتن است. به همین علت اندازه‌گیری میزان هلیوم و هیدروژن در لایه‌های بالایی اتمسفر معیاری را برای محاسبه توزیع کلی این گازها در لایه‌های درونی اتمسفر به دست می دهد.
قرار است این فضاپیما تا قبل از پایان ماموریت خود در تاریخ 15 سپتامبر سال جاری میلادی، 4 بار دیگر از فاصله نزدیک دور سیاره زحل بگردد.