48 درصد تخلفات فضای مجازی مربوط به تلگرام است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، سید مرتضی موسویان  امروز در نشست خبری ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: سواد رسانه‌ای سوادی است که که به ما اجازه می دهد تا خط‌های چاپ نشده در کتاب را بخوانیم، مطالب میان خط‌های روزنامه که وجود ندارد را درک کنیم و بتوانیم ذهن خلاق یک کارگردان سازنده فیلم را در مورد فیلمی که ساخته درک کنیم.

رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال افزود: اما زمانی که سواد رسانه‌ای را به فضای مجازی تعمیم می‌دهیم باید تعریف یگری را ارائه کنیم. مبتنی بر اینکه چگونه  در فضای دوم و مجازی باید زندگی کرد. در واقع با توجه به ذات متفاوت فضای مجازی نسبت به فضای اول، نمی‌توان از آداب،‌ مقررات و قوانین فضای اول در فضای دوم ( مجازی) استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در فضای مجازی با عقب ماندگی ناشی از نبود قوانین و مقررات مواجه هستیم، گفت: همه باید دست به دست هم دهیم تا با شناسایی هویت افراد و هویت اشیا (محتوا و سرویس) به مدیریت فضای مجازی کمک کنیم. در غیر این صورت مطلقا نمی‌توانیم بر این فضا کنترلی داشته باشیم.

 موسویان با اشاره به جرائم فضای مجازی اظهارکرد: بر اساس اعلام پلیس فتا آمار جرائم در کل فضای مجازی نسبت به جرائم دیگر حدود 85 درصد است که 48 درصد از این تخلفات مربوط به تلگرام و 22 درصد مربوط به اینستاگرام و بقیه مربوط به سایر اپلیکیشن ها است.

رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال تاکید کرد: در تمام کشورهای توسعه یافته هویت تمام افراد لاگین شده در فضای مجازی مشخص است اگر این مقوله در ایران نیز اتفاق افتاد شاید مسئله شبکه ملی اطلاعات هم حل شود.

موسویان یادآور شد: امروزه برای اخذ مجوز جهت انجام تبلیغات حدود دو سال زمان لازم است اما در تلگرام با این سبک وسیعی از دنبال کننده آیا مجوزی برای تبلیغ وجود دارد؟  این مسئله نشان دهنده خلاء قانونی در فضای مجازی است.

وی با بیان اینکه برخی چاره کار را در بستن تلگرام می‌دانند گفت: تکنولوژی به هیچ عنوان قابل انسداد نیست وهر کسی چاره کار را در انسداد شبکه‌های مجازی می‌داند باید این تفکر را فراموش کند.

موسویان افزود: باید قوانین  فعلی را کاملا کنار بگذاریم چرا که این قوانین نمی ت وانند چاره کار باشند.

شناسه "شامد" راهی برای کنترل فضای مجازی

رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در ادامه اظهار کرد: زیرساخت شناسه الکترونیکی ثبت محتوای ملی دیجیتال (شامد) در وزارت ارشاد راه‌اندازی شده است و برخلاف مجوزهای دیگر ظرف مدت سه دقیقه به صورت غیر حضوری قابل دسترسی است.

وی وظایف این شناسه را ارتقاء سواد فضای مجازی، یکسانی کد و به رسمیت شناختن مالکیت مادی و معنوی فرد عنوان کرد.

موسویان افزود: "شامد" قالب، محتوا، نوع، محتوا ،مرکز ثبت اثر، تولید کنند و ناشر را تحت نظارت خود دارد که هر کانال یا اپلیکشنی که "شامد" را دریافت کند در پروفایل خود یک لوگوی طلایی قرار خواهد داد.

وی تاکید کرد: در نیمه شهریور ما با کمک اَپ استورها حداکثر اپ‌ها را "شامد" دار می کنیم.

موسویان همچنین با اشاره به لزوم فرهنگ سازی در این حوزه گفت: در شهریورماه به مسئله فرهنگ سازی خواهیم پرداخت تا مردم با این علائم آشنا شوند و یک فضای مجازی سالم ایمن و مفید داشته باشیم .

رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با بیان اینکه از زمان ارائه شامد، این فضا به صورت حرفه ای رصد می شود اظهار کرد: پس از ارائه "شامد" این فضا از سوی فرهنگ یاران (مردم)، هوش مصنوعی و افراد متخصص این حوزه تحت نظارت قرار می‌گیرد.

موسویان همچنین با اشاره به این که در کشور 10 میلیون سیم کارت فیک داریم گفت: در فضای مجازی واسطه‌ای وجود ندارد از این رو باید برای هر فرد درکی وجود داشته باشد که به دام نیفتد. بحث ما کنترل فضای مجازی است چرا که این فضا در آینده تنها زیست بوم ما خواهد بود.

شبکه ملی خانه  فرهنگ دیجیتال، ابتکاری برای زندگی در فضای مجازی

رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در خصوص فعالیت‌های این مرکز اظهار کرد: شرایط کسب و کار دیجیتال به شدت سخت شده است و فرد از بین هرهفت کسب و کار موجود 5 کسب و کار را انتخاب می کند که برای فعالیت در این کسب و کار نیازی به مکان اداری ندارد و می تواند در منزل نیز کار کند.

 وی با بیان اینکه فرد می تواند از امکانات شبکه ملی خانه فرهنگ دیجیتال استفاده کند، اظهار کرد: این شبکه با مراکز مختلفی قرارداد دارد و اگر فرد دارای مهارت خاصی باشد می‌تواند با توجه به نیازهای مختلف افراد در شبکه با آنها مشارکت و درآمدی را برای خود کسب کند .

موسویان ادامه داد: البته فقط بحث مربوط به محتواهای دیجیتال در این مرکز مطرح نیست اظهار کرد: در این شبکه به مبحث کسب و کار خانگی برای بانوان خانه‌دار نیز پرداخته شد و در واقع این شبکه یک نوع ابتکار برای زندگی در فضای دوم (مجازی) است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا