آیا ذرات کهشانی باعث سقوط آزاد هواپیما، خرابی و اختلال در کامپیوترها می‌شود؟

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،این احتمال وجود دارد که ذرات کهکشانی با وسایل الکترونیکی موجود در زمین برخورد کرده و باعث سوختن یا اختلال در عملکرد آن‌ها شود.

منشا این ذرات، اشعه‌های کهکشانی خارج از منظومه شمسی است. اشعه‌های کهکشانی هنگام برخورد به جو زمین، طیفی از دزات مثل پروتون، الکترون، اشعه ایکس و اشعه‌های گاما را تولید می کنند که این ذرات می‌تواند درون هواپیما نیز نفود کنند.

برخورد ذرات کهکشانی اتفاق جدیدی نبوده، این ذرات به طور مرتب به زمین برخورد کرده و باعث تغییر اطلاعات در دستگاه‌های الکترونیکی می‌شوند. تغییرات به وجود آمده به اندازه‌ای بوده که ممکن است به اختلال در عملکرد کامپیوتر منجر گردد.

بارات بوا استاد رشته الکترونیک و کامپیوتر در دانشگاه واندربیت در اجلاس بنیاد پیشرفت‌های آمریکا که هر ساله برگزار می شود در این مورد سخنرانی کرد و گفت: این مشکل بزرگ از دید مردم مخفی مانده است.

به علاوه تولید کنند‌های نیمه رسانا هم در مورد برخورد ذرات کهکشانی به دستگاه‌های الکترونیکی بسیار ابراز نگرانی کرده‌اند، زیرا با کمتر شدن ابعاد ترانزیستورها در تراشه‌های الکترونیکی و افزایش قدرت سیستم‌های دیجیتال این مشکل نگران کننده‌تر می شود.

مبنی بر گفته بوا، برخورد ذرات کهکشانی به زمین علاوه بر تاثیرات یاد شده بر سیستم ایمنی انسان نیز تاثیر منفی می‌گذارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا